Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderering av off-topic svar

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på om jag ska skicka PM till TS istället för att svara i forumen. Det har blivit väldigt trist ton i många fall när det alltsomoftast kommer in ett fåtal personer i trådarna som spinner iväg helt från ämnet utan någon tanke på TS.

Kan det finnas funktioner att lägga till som stävjar detta t.ex. en lättåtkomlig knapp för att flagga någon för off-topic (specifikt off topic - inte vanlig flaggning) och att ni har en back-endlösning som gör en frekvensstudie på hur ofta en viss medlem dyker upp som flaggad just för detta (så att denne kan stängas av temporärt)?
 

alfin

Aktiv medlem
De enda diskussioner här som innehåller något intressant är de som tillåts gå off topic. Annars verkar det mest vara köpråd och rena nybörjarfrågor som intresserar folk. Då kan alla ge goda råd utan att behöva ge sig in i intressantare ämnen som de inte behärskar.

Låt bli och läs diskussionstrådarna om du störs av att de går off topic ibland. Finns ingenting som är så störande i en forumdiskussion som när någon moderator går in och klappar till folk med pekpinnen. Det har vi haft tillräckligt av genom åren och inget som i alla fall jag önskar åter.
 

cardazio

Aktiv medlem
De enda diskussioner här som innehåller något intressant är de som tillåts gå off topic. Annars verkar det mest vara köpråd och rena nybörjarfrågor som intresserar folk. Då kan alla ge goda råd utan att behöva ge sig in i intressantare ämnen som de inte behärskar.

Låt bli och läs diskussionstrådarna om du störs av att de går off topic ibland. Finns ingenting som är så störande i en forumdiskussion som när någon moderator går in och klappar till folk med pekpinnen. Det har vi haft tillräckligt av genom åren och inget som i alla fall jag önskar åter.
Tyvärr Q.E.D.
 

apersson850

Aktiv medlem
Då är det inte att undra på om du tycker mycket är utanför ämnet, för det inlägget var prick på ämnet i den här tråden. Bara en helt annan åsikt än din, men det är det som är meningen med diskussioner och fora för sådana.
 

cardazio

Aktiv medlem
Då är det inte att undra på om du tycker mycket är utanför ämnet, för det inlägget var prick på ämnet i den här tråden. Bara en helt annan åsikt än din, men det är det som är meningen med diskussioner och fora för sådana.
Ni missar helt och hållet poängen i att det ska vara en frekvensstudie som kan leda till åtgärd mot enstaka som står ut från mängden och inte en generell sträng moderering. "Låt bli att läs" är inget konstruktivt tips och bidrar bara till dålig ton i samtalet.

Jag tycker min fråga är legitim då jag vill att detta ska bli ett bättre forum.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Ni missar helt och hållet poängen i att det ska vara en frekvensstudie som kan leda till åtgärd mot enstaka som står ut från mängden och inte en generell sträng moderering. "Låt bli att läs" är inget konstruktivt tips och bidrar bara till dålig ton i samtalet.

Jag tycker min fråga är legitim då jag vill att detta ska bli ett bättre forum.
Själv kan jag stryka "helt och hållet" ovan för att hålla en bättre ton själv och tanken är att det är en trist ton OCH off-topic. Det är många formuleringar som är andra ordalag för "sitt ned och var tyst" (t.ex. den ovan - "låt bli att läsa") och off-topic diskussioner som dränker TS tråd så att denne inte får svar på det den är ute efter. Det är de diskussionerna jag pekar på - inte merparten av diskussionerna.
 

eskil23

Aktiv medlem
Själv kan jag stryka "helt och hållet" ovan för att hålla en bättre ton själv och tanken är att det är en trist ton OCH off-topic. Det är många formuleringar som är andra ordalag för "sitt ned och var tyst" (t.ex. den ovan - "låt bli att läsa") och off-topic diskussioner som dränker TS tråd så att denne inte får svar på det den är ute efter. Det är de diskussionerna jag pekar på - inte merparten av diskussionerna.
De diskussionerna är å andra sidan intressanta för betydligt fler än bara TS, vilket jag tycker är ett mervärde. TS brukar ändå få svar på sin fråga inom de första fem inläggen och kan därefter strunta i resten.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har alltid förundrats över varför vissa människor skriver på internet överhuvudtaget när de tar åt sig av allt och alla som inte håller med dem och stryker dem medhårs. Det var OT!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har alltid förundrats över varför vissa människor skriver på internet överhuvudtaget när de tar åt sig av allt och alla som inte håller med dem och stryker dem medhårs. Det var OT!
Inte för att stryka dig medhårs, men kan bara hålla med i detta!

Förvånad hur många tar olika åsikter som rent personliga påhopp och krigsförklaringar.

När allt kommer omkring så handlar det här på FS oftast bara om världsliga produkter och ytliga varumärken (inte en ens politiska eller religiösa krig, även om man skulle kunna tro det).

Märkligt!

Känns som vi har sådan enorm konsensuskultur i Sverige att folk reagerar starkt negativt om någon är öppen och tydlig med sina åsikter.

Många som på forum tar det som personliga påhopp (fast det är oftast de som tagit åt sig, som själva i sina svar verkligen går på personligen, istället för att kontra det som diskuterats).

Men jag försöker skita i det, och istället bara fortsätta att diskutera sakfrågan öppet och ärligt (är folk sedan så känsliga att det upprör, så får det vara så).

Vad är det för idé att ens ha forum och debatt; om alla håller med varandra, eller skall vara så diplomatiskt lagom hela tiden?

Allt blir bara... mellanmjölk.

Vissa metadebatter och personangrepp ger inte mig så mycket (kan numera filtrera bort de ganska lätt), men ser gärna att folk är krispiga och tydliga i deras personliga åsikter. Sådant höjer bara debatten.

Fast detta är ju en helt annan fråga än att vara OT eller inte. Dock gillade jag ditt inlägg och påpekande här (och blev därmed även själv klart OT per definition - så ser ironin där :) ).
 

apersson850

Aktiv medlem
Det håller jag med om. Att torgföra en annan åsikt verkar av somliga upplevas som en kniv i ryggen.

Det är också sant att de flesta frågor får sitt svar, eller åtminstone ett svar som frågeställaren är hjälpt av, inom fem inlägg.

Problemet med frekvensstudietanken på flaggning av avvikande från ämnet är att den genast föder behovet av att göra en frekvensstudie på vilka det är som ofta flaggar någon för att inte hålla sig till ämnet. Minst hälften av de som gör det lär ju göra det för att de upplever knivhugg i ryggen, inte för att någon annan tycker att inlägget inte har med ämnet att göra. Så därför måste man stänga av både de som får många flaggor om av att de inte håller sig till ämnet och de som ofta flaggar för att någon gör det.

Sen finns det ett gungfly där frågeställaren ställer en fråga som får den som svarar att misstänka att hela frågeställningen tyder på ett missförstånd.
Konstruerat exempel:

"Ska jag använda fingret eller tummen till att hålla in batteriet i kameran när jag fungerar?"

Ett svar, som är direkt på frågan, kan vara:
"Använd tummen, fingret behöver du till avtryckaren."

Men det svar som frågeställaren inte frågade efter, men borde få, är:
"Varken eller. Det finns en lucka som du ska stänga för att batteriet ska sitta kvar i kameran."

Det sista svaret är ju inte ett svar på frågan, så det är off-topic. Men det är ett svar på hur man bör göra istället, så det är on-topic. "Kaffe blir bättre om det är riktigt varmt" är däremot helt off-topic. Men så enkelt är det oftast inte att avgöra.
 

afe

Aktiv medlem
Lustigt nog är det också så att de som blir modererade också tar det väldigt personligt och gärna beklagar sig högljutt över det (och nej - inte bara när jag var moderator). Tycker man att andra inte ska ta inlägg personligt, tycker jag att man heller inte ska ta moderering personligt (för det är det inte).
 

martinot

Aktiv medlem
Lustigt nog är det också så att de som blir modererade också tar det väldigt personligt och gärna beklagar sig högljutt över det (och nej - inte bara när jag var moderator). Tycker man att andra inte ska ta inlägg personligt, tycker jag att man heller inte ska ta moderering personligt (för det är det inte).
Kanske inte helt analogt, men kan faktiskt hålla med om din poäng här (själv blivit modererad här några få gånger, men mig veterligen aldrig protesterat mot det, utan köpt att det nog var jag som uttryckt mig fel, och istället försökt formulera om mig på nytt).

Sedan, apropå att folk kan (felaktigt) kräva att fotografer skall radera lagligt tagna bilder (annan tråd), så är det ju ingen rättighet att få lov att vara medlem eller att få lov att skriva på Fotosidan.

Man har rätt till yttrandefrihet, men inte rätt att tvinga någon tredje part till att publicera ens åsikter. Många som tar fel och skicka inte skilja på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl inte så konstigt att den som får mothugg i en diskussion tar det personligt? Om A hävdar en sak och B påpekar att det är fel (oavsett om det handlar om fakta eller åsikt) så handlar det om att B anser att personen A har fel. Det är väl tämligen personligt?

Däremot bör nog A inte avvika från ämnet alltför mycket för att rädda sin ära och heder (om A nu tycker att den har blivit skadad) genom att kasta invektiv på B. Det är bättre om A argumenterar för att åsikten/faktat är bra/korrekt eller att hålla med om att det är dåligt/fel (om A nu kommer fram till det efter att ha räknat minst till 10 och funderat en stund på saken).
 

alfin

Aktiv medlem
Lustigt nog är det också så att de som blir modererade också tar det väldigt personligt och gärna beklagar sig högljutt över det (och nej - inte bara när jag var moderator). Tycker man att andra inte ska ta inlägg personligt, tycker jag att man heller inte ska ta moderering personligt (för det är det inte).
Man kan moderera på olika sätt. Man kan gå in och klappa till folk med fetstil stup i kvarten som du gjorde under din tid som moderator. Det finns bra och dåliga moderatorer. Du tillhörde de sistnämnda och jag är glad att vi sluppit dina utfall i forumen sedan du slutade. Den ende som tagit något personligt här förutom OP verkar vara du själv.
 

cardazio

Aktiv medlem
Man kan moderera på olika sätt. Man kan gå in och klappa till folk med fetstil stup i kvarten som du gjorde under din tid som moderator. Det finns bra och dåliga moderatorer. Du tillhörde de sistnämnda och jag är glad att vi sluppit dina utfall i forumen sedan du slutade. Den ende som tagit något personligt här förutom OP verkar vara du själv.

Hur menar du att jag tagit det personligt? Anledningen till att jag funderar på att PM:a är för att jag tycker det ofta blir lite tjafsigt och den som orkar skrika högst och längst vinner. Om något inte fungerar, så får man välja en annan väg - däremot vill jag påtala det eftersom jag tror det skulle bli en trevligare upplevelse för samtliga om man kan stävja det fenomenet. Det enda sättet att trötta ut en sådan person lär ju vara att använda mycket tid till eftertänksamhet och plocka isär deras argument del för del - hur trivialt deras påstående än är. Jag känner inte att jag vill lägga ned den tiden på någon som kommer svara inom 5 minuter med något taget ur luften.
Det gör i sin tur att de ev. bra tips man kan ha hamnar i en privat PM-box istället för till allmän beskådan. Teach a man to fish...

Jag har levt länge nog för att inte ta till mig av dumheter :p. Jag tycker bara det är synd, för jag skulle helst se att forumet blev ännu bättre. Bara för att något kan bli bättre betyder inte att det är dåligt, men man ska inte sluta sträva framåt för det.
 

afe

Aktiv medlem
Alfin syftar på mig (trots att det inte bara är jag som modererat och varnat honom). Varningarna i de fallen handlade dock inte om off-topic.
 

martinot

Aktiv medlem
Alfin syftar på mig (trots att det inte bara är jag som modererat och varnat honom). Varningarna i de fallen handlade dock inte om off-topic.
Nu kan jag inte den historien, men eftersom Alfin själv tar upp de som ett nyckelexempel här i tråden om just OT, så blir jag ändå nyfiken och skulle vilja veta vad de handlade om?
 

alfin

Aktiv medlem
Nu kan jag inte den historien, men eftersom Alfin själv tar upp de som ett nyckelexempel här i tråden om just OT, så blir jag ändå nyfiken och skulle vilja veta vad de handlade om?
Afe och jag håller exempel på våra kontroverser för oss själva. Men för att stilla din nyfikenhet så handlade det i flera fall om att jag inte accepterade hans moderering eftersom jag ansåg den subjektiv, och när jag gav uttryck för det i tråden fick jag en varning. Opposition mot moderering ska tas i annat forum än där det sker.

Dock handlar inte tråden om mina varningar och det var heller inte det jag avsåg i mitt första inlägg. Jag opponerade mig mot att folk här systematiskt skulle bestraffas för att de går OT i en diskussion där ämnet kan bli desto mer intressant om sådant tillåts.

Finns ingen anledning att forumdeltagare ska bestraffas för att de för en diskussion som inte hundraprocentigt håller sig till ämnet. När det blir helt OT brukar forumdeltagarna reagera själva och det finns ingen anledning för någon moderator att styra upp diskussionen. Uppenbara personangrepp, påhopp och otrevligheter är en annan sak och där ska givetvis moderatorn agera när det går överstyr.
 
ANNONS