Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Man motiverar det väl med att man har en rolig hobby (eller att det är väl investerade pengar för sin kommersiella verksamet).

75000 är rätt lite pengar i andra hobbysammanhang. Man får inte mycket segelbåt för den summan, t.ex.
Mhn.... man gnällde nog mera på A7RII som kostade 32 någonting, över en viss summa vill nog dom flesta få mycket för pengarna, det har förändrats på bara några år tycker jag, när D600 dök upp så chockade den faktiskt för sitt låga pris, och vanlige konsumenten blev sugen på att byta vilket också var meningen, Canon hakade på med 6D, och det såg lite ljust ut på kamera himmelen.

Tror många kommer att behålla sina något äldre kameror mycket längre nu och dom fungera fint också.
 

torbeno

Aktiv medlem
"Picked up my new Sony A9 today ! This camera is incredible! Canon 500mm with MC11 works a treat !"

Han har även lagt upp en liten filmsnutt där han följer en helikopter som flyger fram och tillbaka. Jag har svårt att se hur af skulle kunna vara bättre än vad den är här. Helikoptern är hela tiden i fokus tills den försvinner bakom ett flygplan, när den kommer fram igen låser den på fokus igen.
Publicerat på Twitter där han heter @wildaboutimages
Ett litet tillägg. Denna setup ger givetvis 20 fps.
Och hur var det nu med Rolling shutter, rotorbladen på en flygande helikopter borde obarmhärtigt avslöja en sådan sak.
Rotorbladen är rakare än en norrländsk fura.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ett litet tillägg. Denna setup ger givetvis 20 fps.
Och hur var det nu med Rolling shutter, rotorbladen på en flygande helikopter borde obarmhärtigt avslöja en sådan sak.
Rotorbladen är rakare än en norrländsk fura.

Intressant när A9 klarar av längre brännvidder, väntar på mera tester med nya 100-400 där konverter 1,4 ser ut att fungera ihop, det verkar det som i alla fall, 100-400 ser ut att vara lite special med dubbla fokus motorer, var det att även bländare f/11 skulle fungera med nya 100-400 tror jag man kunde läsa någonstans. Så mycket spridd information om A9 över allt, får försöka att sålla bort artisanerna som dyker upp kors och tvärs och inte gärna vill tala om svagheter, vilket kan tyckas vara lite synd när dom har Sony folk i närheten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man motiverar det väl med att man har en rolig hobby (eller att det är väl investerade pengar för sin kommersiella verksamet).

75000 är rätt lite pengar i andra hobbysammanhang. Man får inte mycket segelbåt för den summan, t.ex.

Precis! Sedan kan ju en vanlig dödlig med egna skattade pengar alltid vänta lite så kan man säkert räkna av 1/3 av priset inom något år och det är fortfarande en ny och utmärkt kamera vi pratar om. Begagnat blir det ännu billigare. Kamerahus är ju ingen sparbössa direkt till lycka för den fattige och olycka för den rike.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mhn.... man gnällde nog mera på A7RII som kostade 32 någonting, över en viss summa vill nog dom flesta få mycket för pengarna, det har förändrats på bara några år tycker jag,
Jag tror att folk mest reagerade på att A7R II fick ett betydligt högre pris än föregångaren. Många förväntar sig att det ska vara liten skillnad mellan två generationer. Därav kritiken mot 5D Mark IV.

Men när det kommer en kamera i ett nytt segment, som A9 eller Nikon D500, då går det inte att jämföra på samma sätt. Men jag kan ändå tycka att Sony tar lite väl bra betalt för A9.

Samtidigt verkar marknaden vänja sig vid högre priset. Branschen har lyckats ersätta lägre volym med högre pris (=oförändrad omsättning). Det ger en förutsättning för att tillverkarna ska fortsätta utveckla nya spännande kameror.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Men jag kan ändå tycka att Sony tar lite väl bra betalt för A9.
---
Eh, har du verkligen kollat upp den ordentligt? :)


Eller baserar du omedvetet ditt uttalande på vad du själv skulle vilja betala? För att inte tala om hur skyhögt överprissatt den är för just min del i förhållande till vad jag skulle vilja/kunna betala...

Men du har förstås alldeles rätt i din iakttagelse att man förväntar sig att få dramatiska förbättringar i teknik och prestanda från varje ny Sony-kamera, men med lika små prisökningar som när någon gör obetydligt mer förändringar än att ändra en siffra i modellnamnet för varje ny kameramodell med etablerad och befintlig teknik...
 

torbeno

Aktiv medlem
Intressant när A9 klarar av längre brännvidder, väntar på mera tester med nya 100-400 där konverter 1,4 ser ut att fungera ihop, det verkar det som i alla fall, 100-400 ser ut att vara lite special med dubbla fokus motorer, var det att även bländare f/11 skulle fungera med nya 100-400 tror jag man kunde läsa någonstans. Så mycket spridd information om A9 över allt, får försöka att sålla bort artisanerna som dyker upp kors och tvärs och inte gärna vill tala om svagheter, vilket kan tyckas vara lite synd när dom har Sony folk i närheten.
Om kikar in på SAR så finns där ett klipp där två killar kastar en basketboll mellan sig snabbt. Fotografen står på nära håll, så att bollen åker i en bana snett mot honom. Fokusen är snabb nog att hänga med.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror att folk mest reagerade på att A7R II fick ett betydligt högre pris än föregångaren. Många förväntar sig att det ska vara liten skillnad mellan två generationer. Därav kritiken mot 5D Mark IV.

Men när det kommer en kamera i ett nytt segment, som A9 eller Nikon D500, då går det inte att jämföra på samma sätt. Men jag kan ändå tycka att Sony tar lite väl bra betalt för A9.

Samtidigt verkar marknaden vänja sig vid högre priset. Branschen har lyckats ersätta lägre volym med högre pris (=oförändrad omsättning). Det ger en förutsättning för att tillverkarna ska fortsätta utveckla nya spännande kameror.
Ja spegelfria kameror behöver utvecklas, och gör väl så fortfarande, så det blir lite skillnad trots allt mot första A7R, 42mp sensorn skall väl betalas på något sätt, gamla råd om att vänta till tredje generation för att möjligtvis få lite mera användbar prestanda kanske inte är helt fel, fast man nu får vänja sig vid högre priser. bra tycker jag att man ökar på Raw-buffertar som hos D500 och A9. skulle det komma någon 70mp A7RIII så småningom blir det väl Hasselblads priser kan jag tänka.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om kikar in på SAR så finns där ett klipp där två killar kastar en basketboll mellan sig snabbt. Fotografen står på nära håll, så att bollen åker i en bana snett mot honom. Fokusen är snabb nog att hänga med.
Ja det fins några Kina-killar som ganska hastigt rör ett spelkort fram och tillbaka också på nära håll, och autofokusen håller i. Lika så Eye fokus verkar duktigt snabb.

Jag väntar dock på eldprovet, där störningar kommer framför det fokuslåsta motivet, och ändå håller kvar fokus på första som man vill följa.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det "eldprovet" klarar redan min A77 II, liksom A99 II m.fl. Vad jag minns har A77 inte funktioner för detta. Du får kolla i menyerna till din kamera...

A9 klarar förstås biffen. Kolla t.ex. denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=GjPHze8dOCE

Där försvinner en helikopter bakom ett stillastående flygplan. Så fort helikoptern dyker upp igen skickar A9:an genast sin gröna "AF-bisvärm" på den. :)

Torbeno tipsade tidigare om detta videoklipp.
 

afe

Aktiv medlem
Det "eldprovet" klarar redan min A77 II, liksom A99 II m.fl. Vad jag minns har A77 inte funktioner för detta. Du får kolla i menyerna till din kamera...

A9 klarar förstås också detta. Kolla t.ex. denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=GjPHze8dOCE

Där försvinner en helikopter bakom ett stillastående flygplan. Så fort helikoptern dyker upp igen skickar A9:an genast sin gröna "AF-bisvärm" på den. :)

Torbeno tipsade tidigare om detta videoklipp.
Fast det där är ett rätt dåligt exempel, eftersom kameran fokuserar om på det stillastående flygplandet - poängen var ju att den inte ska göra det. Med längre teleobjektiv än det som använts i filmen blir det inte bra när kameran gör så.

Det där är vanlig zonfokusering som många kameror är bra på, men A9 är nog förvisso den snabbaste spegelfria på det hittills. Det har dock inget med dess förmåga att följa ett specifikt motiv att göra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte? Då är du kvar i simpelt DSLR-tänk. Där har man inget annat val i detta fall än att allting måste vara ur fokus under någon förvald tid. Där ligger "tänket" bara i två lager (mycket möjligt att det går att "dumma ner" A9:an till att göra så också, ifall det skulle önskas). Löper denna förinställda tid ut, så kommer DSLR-AF:en att glömma det tidigare objektet och fokusera på (i detta fall) propellernoskonen, stadigvarande.

A9:ans AF är smartare. När det först valda objektet försvinner fokuserar den direkt om på något annat. Att ha allting ur fokus - vad har man för nytta av det? Men så fort det ursprungliga objektet dyker upp igen fokuserar A9:an direkt om till detta. Jag känner inte till någon annan kamera som klarar detta. Gör du?

Av det jag sett är det med A9:an möjligt att välja betydligt mer avancerade AF-funktioner än vad som är möjligt med någon hittills existerande kamera. Verkar jämförelsevis vara typ 8-10 lager av "tänkande" i A9:ans AF, inte bara 2 lager.

Skulle detta vara "vanlig zonfokusering"? Då måste det begreppet betyda någonting helt annat i de kameror du använder än vad det betyder i de jag har.


PS Och har du inte många gånger klagat på att det är helt onödigt att ta med citat i en kommentar när den står alldeles under det inlägg som citeras? Jag tycker att detta är befogat...
 

afe

Aktiv medlem
A9:an verkar i den videon vara inställd på zonfokus i mitten, och beter sig precis som alla andra kameror - den fokuserar om när något annat kommer i vägen. Det är inte kameran som hittar helikoptern automagiskt, utan fotografen som riktar om (ett tag fokuserar kameran också på träden i bakgrunden). ALLA kameror kan direkt fokusera om på något annat som hamnar i förgrunden

A9 är fantastisk på många sätt, men den där videon visar inget alls tycker jag.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, vi får väl se fler exempel, vi vet ju inte alls vilka AF-inställningar som använts här. Jag har dock sett vissa exempel som säger mig att A9:an har mer avancerade AF-egenskaper än någon annan kamera. Svårigheten blir nog för testare att hitta allt detta - det har stoppats in mycket mer kapacitet i denna kamera än vad som framgår av specifikationerna.
 

PMD

Aktiv medlem
När det först valda objektet försvinner fokuserar den direkt om på något annat. Att ha allting ur fokus - vad har man för nytta av det?
I många fall är det precis så man vill ha det. För- och bakgrund är ur fokus medan det rörliga motiv man följer är i fokus. Bara för att motivet försvinner bakom ett hinder så vill man inte nödvändigtvis att detta hinder ska hamna i fokus istället, och när motivet syns igen när det har passerat bakom hindret så ska det redan vara i fokus.

Om kameran fokuserar om mellan motiv och för- och bakgrund hela tiden (eftersom motivet inte alltid är synligt) så blir det väldigt rörigt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
I många fall är det precis så man vill ha det. För- och bakgrund är ur fokus medan det rörliga motiv man följer är i fokus. Bara för att motivet försvinner bakom ett hinder så vill man inte nödvändigtvis att detta hinder ska hamna i fokus istället, och när motivet syns igen när det har passerat bakom hindret så ska det redan vara i fokus.

Om kameran fokuserar om mellan motiv och för- och bakgrund hela tiden (eftersom motivet inte alltid är synligt) så blir det väldigt rörigt.
Som jag tidigare sagt, givetvis kan man ställa in precis detta.

Man väljer:
AF Track Sens(itivity) (still image)

Där kan man sedan välja:
5. (Responsive) {Här byter AF-systemet fokus direkt till det som kommer framför}
4.
3. (Standard) {Här ligger fokus kvar något innan systemet skiftar till det som skymmer}
2.
1. (Locked on) {Här hänger fokus kvar på det valda objektet även om en ström av andra odrägliga fotografer ideligen springer framför detsamma}

Detta menyval är likadant som det jag har i min A77 II (liksom även mycket annat f.ö.)

PS Anledningen till att jag använder citatfunktionen här trots att min kommentar ligger alldeles efter PMD:s inlägg är förstås att detta ligger på förra sidan.
 

Bengf

Aktiv medlem
StenÅke har pratat om att några Sony kameror envisas med att ha två Lock on funktioner att välja i mellan och den ena fungerar dåligt, DPR har väl också provat och klagat en del på det.


Problem 1. Tidigare Sony kameror har varit sämre att ta fokus med längre tele objektiv, även A7RII var bra på nära håll med 50mm objektiv, bland annat en svängande boll, DPR har någonstans tester på det.

Problem 2. problem 1 behöver lösas för att kunna testa hur väl Lock on fungerar med hyggligt rejält Tele objektiv.


Problem 3. varför innehåller 99% av fokustesterna, ensamma visserligen mycket snabba olika föremål i rörelse ( vilket också är en bra DEL-test och bör ingå den också. )- A9 kan säkert i vissa DEL moment av fokustester överträffa DSLR.


Varför besöker dom inte en fotbollsmatch eller arrangerar ett antal personer som rör sig ryckigt åt sidan och att andra springer framför, har faktiskt inte sett så många exempel utförda av bättre DSLR heller.


Vore bra med någon test framöver av flera kameror, där då ett av testmomenten kan bestå av störning av motiv
 

torbeno

Aktiv medlem
A9:an verkar i den videon vara inställd på zonfokus i mitten, och beter sig precis som alla andra kameror - den fokuserar om när något annat kommer i vägen. Det är inte kameran som hittar helikoptern automagiskt, utan fotografen som riktar om (ett tag fokuserar kameran också på träden i bakgrunden). ALLA kameror kan direkt fokusera om på något annat som hamnar i förgrunden

A9 är fantastisk på många sätt, men den där videon visar inget alls tycker jag.
Den visar ju att autofokus är snabb med långa adapterade objektiv. Tidigare har ju A7-serien har problem med detta. Det har fungerat bra upp till typ 200 mm om jag minns rätt. Detta är ju med ett 500 mm. Skall bli kul att se hur långt upp den hänger med. Hur många ligger förresten på brännvidder över 500 mm? Sigmas populära 150-600 finns ju men utöver den? Jag själv klarar mig rätt bra upp till 210 mm.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det "eldprovet" klarar redan min A77 II, liksom A99 II m.fl. Vad jag minns har A77 inte funktioner för detta. Du får kolla i menyerna till din kamera...

A9 klarar förstås biffen. Kolla t.ex. denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=GjPHze8dOCE

Där försvinner en helikopter bakom ett stillastående flygplan. Så fort helikoptern dyker upp igen skickar A9:an genast sin gröna "AF-bisvärm" på den. :)

Torbeno tipsade tidigare om detta videoklipp.

Nej det klarar inte första A77, ett aber är den känsliga avtryckaren, lite stelare fingrar nu när man är äldre gör det lite knepigt att känna första läget, så det är lätt att bränna av för många bilder innan fokus är låst. Jag vet att Lennart Aspman fick ganska goda resultat när han provad på bilar som körde mot kameran.

Första A77 är förvånansvärd snabb med mitt gamla begagnade 135f/2,8 i alla fall, utan då att ha jämfört med andra kameror. Första A77 hade en form av tracking ruta som man kunde ta fram som då skulle följa motivet vilket verkade mycket lovande på pappret, men den var komiskt vilsen och levde sitt eget liv, den kunde vandra i väg åt alla håll, kunde aldrig begripa varför Sony skulle implementera en sådan inte ens halvfärdig finess, det var ju Kalle Anka stuk över den, och skapar bara frågor över Sony ingenjörernas " Hur tänkte dom där "
 
ANNONS