Annons

Var sparar ni alla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

tormig

Aktiv medlem
Som jag skrev innan.
För mig är inte 2 diskar RAID, det är bara en spegling.

Jag gör den kopian helt manuellt när andan faller på.
Det räcker för mig.
Ok, du får naturligtvis ha din egen definition på RAID om det känns bättre men jag håller mig till den konventionella: https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels
Och där är spegling en av nivåerna.

Notera gärna att det är en standard och det är lättare att diskutera såna här saker om man håller sig till den istället för att hänvisa till sin egen definition.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte tänkt att tramsa över ordval.
Fast det är ju det du gör när du säger att RAID 1 (alltså spegling) inte är RAID. RAID 1 går inte att jämnställa med att "kopiera manuellt när andan faller på".

RAID har inte något med backup eller säkerhet att göra, utan kan vara t.ex. för att få upp prestanda. Jag körde ett tag med RAID 0 med tre snabba snurrdiskar, vilket då var snabbt som tusan men vädligt osäkert eftersom det räcker att en disk går sönder för att tappa all data. Därför hade jag också en spegling av all data på den volymen till annan disk.

Som tidigare sagts - det är mycket enklare att diskutera om alla håller sig till de definitioner som faktiskt finns.
 

Hwahlberg

Medlem
Jag tycker tråden har spårat ur!
Stackars Emma som vill få tips om vettig backup och hamnar i en förvillande diskussion om RAID! Jag hävdar åter: RAID har <b>inget</b> med backup att göra, enbart hårdvaru-redudans!! Inget RAID-system i världen räddar en fil som tagits bort eller skrivits över av misstag.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag tycker tråden har spårat ur!
Stackars Emma som vill få tips om vettig backup och hamnar i en förvillande diskussion om RAID! Jag hävdar åter: RAID har <b>inget</b> med backup att göra, enbart hårdvaru-redudans!! Inget RAID-system i världen räddar en fil som tagits bort eller skrivits över av misstag.
Ja och nej.
Jag tror de flesta är rädda för och har störst risk att förlora sina bilder vid hårdvaruproblem. På så sätt är RAID en form av backup.
Men jag håller med om att man även bör tänka på en annan form av backup.

Personligen försöker jag först och främst vara kritisk och rensa sämre bilder så mycket som möjligt för att minska antalet bilder. Det förenklar handhavandet med backup väsentligt.

Till "vardags" kör jag 2st diskar i RAID (spegling) för att inte behöva vara rädd för paj hårddisk.
Då och då kopierar jag sedan till en extern som förvaras på annan plats än i hemmet (hur ofta är beroende på aktivitet under perioden - men kanske 4ggr/år).
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jo faktiskt.
Enda skillnaden är att datorn gör det direkt.
Men det spelar ingen roll för mig. JAG behöver inte det. Jag kan leva med en dataförlust.
Håller inte med.
Vid RAID speglas allt du gör i realtid. På gott och ont.
Du har alltid uppdaterat skydd mot hårddiskfel men om du råkat ta bort filer eller annan olycka så kan den manuella kopieringen hjälpa i vissa fall (mer än RAID där allt speglas i realtid).
 

afe

Aktiv medlem
Jo faktiskt.
Enda skillnaden är att datorn gör det direkt.
Men det spelar ingen roll för mig. JAG behöver inte det. Jag kan leva med en dataförlust.
Att det inte spelar roll för dig innebär inte att det är samma sak. RAID 1 är RAID, oavsett vad du tycker. Kopieringen sker i realtid på blocknivå, medans din filkopiering är något helt annat. Skilj på tyckande och fakta!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att det inte spelar roll för dig innebär inte att det är samma sak. RAID 1 är RAID, oavsett vad du tycker. Kopieringen sker i realtid på blocknivå, medans din filkopiering är något helt annat. Skilj på tyckande och fakta!
Helt OK
Så länge man inser att realtid inte är definierat i protokollet för RAID. I alla fall inte vad jag vet. Normalt sett brukar arrayerna stå precis bredvid varandra o då går det fort. Men det måste de inte alls om jag har förstått rätt.
 

hne

Aktiv medlem
Helt OK
Så länge man inser att realtid inte är definierat i protokollet för RAID. I alla fall inte vad jag vet. Normalt sett brukar arrayerna stå precis bredvid varandra o då går det fort. Men det måste de inte alls om jag har förstått rätt.
Du har förstått helt uppåt väggarna fel. Tyvärr på ett sätt som är rätt svårt att beskriva. Du har rätt i att diskarna inte behöver finnas bredvid varandra. Du har rätt i att det inte finns realtidsgarantier. Vad du verkar missat är att RAID är en av de tidigaste formerna av virtualisering, där RAID-kontrollern har i uppgift att dela ett datablock över flera diskar men i övrigt bete sig som en enda: antingen lyckades skrivningen eller så gjorde den det inte. Det finns inga möjligheter till flera versioner av lagrad data och datorn kommer i förvånandsvärt många fall att vänta på att data skrivits färdigt till disk. Om data inte skrivs samtidigt till alla diskar stöter man på potentiellt katastrofala haveriscenaria som exempelvis RAID write hole.
 
ANNONS