Annons

Instagram förstör röda färgen i konsertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Hej!

Jag kan inte vara den enda med problemet men hittar inget i forumet. Varje gång jag delar konsertbilder med mycket rött ljus komprimerar Instagram sönder bilden. Samma bild i svartvit blir bra. Har hänt som sagt några gånger där röda lampor lyser upp hela bilden. Vet att video- och fotokameror generellt har svårt för rött men tänkte om det finns någon lösning just för Instagram.

Jag har sökt mycket och testat många olika varianter av bildstorlek, filstorlek och komprimering utan resultat. Instagram behandlar allt som skit. Hur gör ni eller är det något man får leva med? Bifogar två bilder som visar problemet. Kolla publiken vid scenkanten i den mindre bilden. Första bilden är en skärmbild från Instagram, den andra en med 2000x1333.

Jag ser att det är samma kassa komprimering här i forumet på den större bilden efter uppladdning??? Har laddat upp bilden i ett album här också men det verkar vara samma problem på FS som på Instagram: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3569178.htm?set=mp
 

Bilagor

Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Efter att du har kalibrerat skärmen så är det inte så mycket mer du kan göra.
Håll dig till gamut sRGB.
Jo du kan kolla att DU använder en browser som är färgkorrigerad. men vad andra tittar med kan du inte styra.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det ser ut som att du använder aRGB. Bilder som publiceras på nätet ska vara sRGB annars blir det aldrig rätt.
 

Homy

Aktiv medlem
Efter att du har kalibrerat skärmen så är det inte så mycket mer du kan göra.
Håll dig till gamut sRGB.
Jo du kan kolla att DU använder en browser som är färgkorrigerad. men vad andra tittar med kan du inte styra.
Nej, men det är Instagram som förstör, inte webbläsaren, och det är ju samma app för alla.
 
ANNONS