Annons

Uppgradering av NAS – tips och åsikter tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej!

Jag har idag en Synology DS212j NAS. Nu börjar dess hårddiskar bli fulla, så jag funderar på att uppgradera till en nyare NAS om jag ändå ska köpa större hårddiskar.

Idag använder jag NAS:en till följande:
• Lagra bilder och andra filer
• Spela upp filmer som ligger på NAS:en via Apple TV, telefonen/surfplattan
• Hårddiskarna speglar varandra.

Jag har egentligen inga planer på att utnyttja andra NAS-funktioner än de ovanstående.
Ett önskemål är att kunna arbeta med raw-filer som ligger på NAS:en, vad är det för prestanda som är av betydelse för den typen av arbete? Jag arbetar mot den trådlöst via Wifi 802.11ac (Apple Airport Extreme-router).
Jag använder Lightroom när jag jobbar med RAW-filerna.
En NAS med två hårddiskplatser känns lagom.

Med min nuvarande NAS går det att arbeta med RAW-filer, men det går segt och jag drar mig från att arbeta på det sättet, utan oftast arbetar jag mot en extern hårddisk med usb3-sladd och när jag är klar med bilderna flyttar jag över dem till NAS:en.

Alla tankar och tips är välkomna!
 

Billensth

Medlem
Uppgradering av Synology DS212j

Hej

Det finns ju många modeller att uppgradera till, DS216+II som klarar 2*10 TB.
https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/16-year/DS216+II/Synology_DS216+II_Data_Sheet_enu.pdf

DS216se som klarar 2*8 TB.
https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/16-year/DS216se/Synology_DS216se_Data_Sheet_enu.pdf

Sedan är ju vad välja en kostnadsfråga.
DS216+II runt 3 300 SEK och DS216se 1 500 SEK.

Jag har själv 2 Synology NASar som jag använder 2 - en med 2 diskar och en med 4 diskar. När jag valde så valde jag mellan QNAP och Synology.

Är nöjd med min NAS lösning.

Lycka till i vägen framåt.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack. Jo, jag känner till att Synology har flera modeller som är bättre/nyare än min nuvarande.
Det jag undrar är om någon av Synologys nuvarande modeller fungerar bättre för att jobba med RAW-filer via Wifi.

Hej

Det finns ju många modeller att uppgradera till, DS216+II som klarar 2*10 TB.
https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/16-year/DS216+II/Synology_DS216+II_Data_Sheet_enu.pdf

DS216se som klarar 2*8 TB.
https://global.download.synology.com/download/Document/DataSheet/DiskStation/16-year/DS216se/Synology_DS216se_Data_Sheet_enu.pdf

Sedan är ju vad välja en kostnadsfråga.
DS216+II runt 3 300 SEK och DS216se 1 500 SEK.

Jag har själv 2 Synology NASar som jag använder 2 - en med 2 diskar och en med 4 diskar. När jag valde så valde jag mellan QNAP och Synology.

Är nöjd med min NAS lösning.

Lycka till i vägen framåt.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Hej,
Jag funderar själv på att testa att använda hårddisk kopplad till macbooken genom thunderbolt. Sedan NAS eller timecapsule för att säkerhetskopiera allt på datorn och thunderbolthårddisken/diskarna. Nackdel att man bara kan sitta där sladden räcker.
 

ebarile

Aktiv medlem
WiFi blir alltid lite för långsamt

Jag har arbetat nästan dagligen med bildbehandling i över 20 år. Från början var det bara skannade bilder som var stora, men efterhand har som bekant även RAW-filerna växt i storlek (för att inte tala om videofilerna). För mig har det bara varit datorns interna hårddisk eller en disk kopplad via USB, Firewire, eSata eller Thunderbolt som fungerat. Som jag ser det är den bästa lösningen i dag (till en rimlig kostnad) externa kabinett med speglade diskar via USB 3.0 (eller Thunderbolt om man har en Mac). De som är enklast att få tag på är LaCies Quadra-serie. Finns hos exempelvis Dustin eller Molanders Foto. De båda diskarna i kabinetten går att spegla och då ska man tänka på ett en 8 GBs LaCie Quadra kommer att rymma 4 GB data.

Jag är medveten om att det finns användare som säger att LaCies produkter inte är bra, men det gäller för alla marknadens produkter. Jag har själv fem Quadra-kabinett (två har nu gått i över fem år) och har aldrig haft några problem (diskarna i dem är vanliga 3,5-tumsdiskar).

Man ska förstås inte glömma bort att ta backup även på de data som ligger på ett speglat kabinett. Jag kör backup mot ett NAS samt mot externa 2,5-tumsdiskar som jag lägger i ett bankfack. Har man inget bankfack är det klokt att förvara sin backup på en annan plats. Brand, stöld osv är också sätt som man förlorar sina data på.

En extern hårddisk är förstås inte optimal om man arbetar med en bärbar dator. Då är det bättre med en NAS-lösning. Tyvärr är det dock så att hur snabb själva NAS:en än är så ligger begränsningen i WiFi-uppkopplingen. Visserligen har WiFi-hastigheterna blivit klart högre på senare år, men för just stora RAW-filer och bilder som behandlas med flera lager inkluderade blir WiFi alltid lite för långsamt. Någon enstaka bild är inget problem, men ska man redigera 50 bilder känns systemet något segt efter ett tag. Min uppfattning är att WiFi just nu är mycket bra att ha, men inte i längden för bildbehandling och videoredigering.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag lyfter frågan igen. Är det någon som har erfarenhet av att byta upp sig från en gammal budget-NAS till en nyare och kraftfullare? Blir det en märkbar skillnad i läs- och skrivhastighet om man jobbar med bilder över wifi?
 

afe

Aktiv medlem
Jag lyfter frågan igen. Är det någon som har erfarenhet av att byta upp sig från en gammal budget-NAS till en nyare och kraftfullare? Blir det en märkbar skillnad i läs- och skrivhastighet om man jobbar med bilder över wifi?
Jag tycker inte det gör någon större skillnad. Begränsningen ligger i det trådlösa nätet och inte i NAS:en.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Trådlöst nät (WiFi) är än så länge den alltid begränsande faktorn.
Jag köpte en platt TP-kabel på Clas Olsson och tejpade fast mot golvlisten, snabbt som blixten i jämförelse!
 

PMD

Aktiv medlem
Trådlöst nät (WiFi) är än så länge den alltid begränsande faktorn.
Det beror på vilken AP man har och på datorns WiFi-prestanda.
Accesspunkter som listas på Prisjakt finns med allt från 11 Mbit/s till 5.2 Gbit/s. En bra tumregel är att man i praktiken får ungefär hälften av specificerad bandbredd under en längre tid.

Jag köpte en platt TP-kabel på Clas Olsson och tejpade fast mot golvlisten, snabbt som blixten i jämförelse!
Sladd är alltid bäst, men det kräver ibland installationsarbete som kan kosta en del eller kräva god kompetens om man gör det själv. Man måste t.ex. hålla koll på böjningsradier på sladden för att inte försämra dess prestanda.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Och mitt påstående är fortfarande sant:

Trådlöst nät (WiFi) är än så länge den alltid begränsande faktorn.
Jag köpte en platt TP-kabel på Clas Olsson och tejpade fast mot golvlisten, snabbt som blixten i jämförelse!
 

PMD

Aktiv medlem
Poängen är att det inte alltid är så att kabeldragning är att föredra mot en bra WiFi-AP. För din del var det antagligen så, men det är nog bra att väga alternativen mot varandra innan man tar ett beslut.

Man måste t.ex. välja Cat6-kabel för att potentiellt komma upp i högre bandbredd än vad de bästa AP:eek:rna klarar.
 

atotowi

Aktiv medlem
Varför inte vända på steken?
Om man inte har ett stort behov av att dela filer mellan olika datorer/enheter i hemmet kan man ju gå vägen att koppla diskarna direkt via USB3/Thunderbolt till datorn och sen dela filerna från datorn till nätet.

Då har man snabbast möjliga lösning för att redigera på datorn samtidigt som amn kan komma åt filerna över nätet.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Och mitt påstående är fortfarande sant:

Trådlöst nät (WiFi) är än så länge den alltid begränsande faktorn.
Jag köpte en platt TP-kabel på Clas Olsson och tejpade fast mot golvlisten, snabbt som blixten i jämförelse!
Jag är inte bekant med vad en TP-kabel är. Är det en slags nätverkskabel du använder rakt in i datorn för att komma åt bilderna på NAS:en?

Det som hör till saken är att jag använder en laptop när jag redigerar bilder och ibland arbetar jag i köket, ibland sovrummet, ibland vardagsrummet... så därav vore det skönt med trådlös frihet, men samtidigt förstår jag att wifi aldrig kommer kunna mäta sig med kabelanslutning i hastighet.

...en kompromiss kan vara att ha en kabel dragen till en plats, t ex köket, och är jag i behov av den snabbaste hastigheten så får jag arbeta där. Annars kan jag köra över wifi, men får då acceptera den långsammare hastigheten.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Varför inte vända på steken?
Om man inte har ett stort behov av att dela filer mellan olika datorer/enheter i hemmet kan man ju gå vägen att koppla diskarna direkt via USB3/Thunderbolt till datorn och sen dela filerna från datorn till nätet.

Då har man snabbast möjliga lösning för att redigera på datorn samtidigt som amn kan komma åt filerna över nätet.
Nu har jag redan en NAS och jag uppskattar att ha två hårddiskar som speglar varandra som säkerhet. Datorn jag använder är en laptop och jag har ingen dedikerad arbetsstation, vilket gör att jag arbetar från lite olika ställen i hemmet beroende på, därför är en trådlös åtkomst praktisk (dock är alltså hastigheten väldigt opraktisk).

Idag jobbar jag mest mot en vanlig extern hårddisk av hastighetsskäl, och sen puttar jag över mappar från den till NAS:en lite då och då. Det fungerar, men känns inte optimalt och det vore smidigare och mindre rörigt att alltid jobba mot en och samma lagringsenhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Du kanske kan göra en analys av prestandan i ditt trådlösa nät? Om du har nära grannar som också har trådlösa nät så spelar det roll vilken kanal du väljer, t.ex.
WiFI-AP:ns ("routern") prestanda varierar också rätt mycket mellan olika modeller, men det är ingen jättestor vits med att byta till en snabbare AP om din laptop inte har motsvarande prestanda.

Med programmet Netspot kan man få en karta över hur signalstyrkan varierar i bostaden.
 
Senast ändrad:

Tomasz

Aktiv medlem
Jag är inte bekant med vad en TP-kabel är. Är det en slags nätverkskabel du använder rakt in i datorn för att komma åt bilderna på NAS:en?
...
Ja, precis så är det.
Jag sitter med en stationär dator, så jag kan inte flytta omkring som du gör. Jobbar man med en laptop så är det ju enklare med trådlöst, men också långsammare.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Du kanske kan göra en analys av prestandan i ditt trådlösa nät? Om du har nära grannar som också har trådlösa nät så spelar det roll vilken kanal du väljer, t.ex.
WiFI-AP:ns ("routern") prestanda varierar också rätt mycket mellan olika modeller, men det är ingen jättestor vits med att byta till en snabbar AP om din laptop inte har motsvarande prestanda.
Oj, nu är jag ute på okänt vatten tyvärr. Jag kan i princip inget om trådlösa nätverk och det du nämner.
Det enda jag kan svara på är att routern är en Apple Airport Extreme av senaste modell och datorn är en MacBook Pro dom stöder samma wifi-generation (den med AC I slutet av namnet).
 

PMD

Aktiv medlem
Du hann svara innan jag lade till att det finns ett utmärkt analysverktyg som heter Netspot.
https://en.wikipedia.org/wiki/NetSpot
https://www.netspotapp.com/

Med det kan man få en översikt av prestandan och tips om hur man ska trimma den. Man kan också få en karta över signalstyrkans variation i bostaden så att man kan välja en bra plats att arbeta om man har höga krav på nätprestanda.
 
ANNONS