Annons

byte av kamera ifrån nikon coolpix p900 till nikon 1

Produkter
(logga in för att koppla)

leifjorgen

Medlem
letar ny kamera som ersättning för p900an . fotar mest fåglar .
är ute efter en lite snabbare kamera . som fokusera lite bättre .
annars är hon mycket nöjd med sin kamera och bilderna funkar till det vi använder dom till .
kameran är till min fru , som provat min canon med sigma 150-600 c . den tycker hon är för tung.
vi har tittat på en nikon 1 v2 beg med ett litet objektiv för 4000 , den verkar bra , då den har sökare .
någon som har den ?
funkar den bra med adaptern FT1. så man kan ha vanliga nikon objektiv .
tittade även på v3 . men då får man köpa till sökare och då blir det över vår budget.
har även tittat på panasonic gx 80 . finns på cyberphoto för 3990 .
budget ligger på max 6000 .
 

martinot

Aktiv medlem
letar ny kamera som ersättning för p900an . fotar mest fåglar .
är ute efter en lite snabbare kamera . som fokusera lite bättre .
annars är hon mycket nöjd med sin kamera och bilderna funkar till det vi använder dom till .
kameran är till min fru , som provat min canon med sigma 150-600 c . den tycker hon är för tung.
vi har tittat på en nikon 1 v2 beg med ett litet objektiv för 4000 , den verkar bra , då den har sökare .
någon som har den ?
funkar den bra med adaptern FT1. så man kan ha vanliga nikon objektiv .
tittade även på v3 . men då får man köpa till sökare och då blir det över vår budget.
har även tittat på panasonic gx 80 . finns på cyberphoto för 3990 .
budget ligger på max 6000 .
Nu är inte fågel något som jag alls kan mycket om (försöker mig på lite taffligt som helt ny och amatör på det någon gång då och då), men är nog lite tveksam om Nikon 1 verkligen är rätt system att satsa på.

Dels så är utbudet av optik väldigt begränsat (och vad hjälper det om kameran är lätt, när stora långa objektiv är grymt mycket tyngre), och dels så undrar jag inte om kanske 1" blir lite väl begränsat i vissa fall?

Är som sagt ingen expert, men jag skulle kanske överväga den något större m43-standarden som du själv är inne på ovan (eller tex. Fuji X-T2 med APS-C om du vill gå upp ytterligare lite i sensorstorlek).
 

PMD

Aktiv medlem
Varför behöver P900:an ersättas? Dvs vad är din fru missnöjd med? Svaret på den frågan kanske kan göra det lättare med tips.

Snabbare och fokusera bättre är önskemål, skriver du.
Menar du högre bildfrekvens med snabbare?
Betyder fokusera bättre att kameran ska vara träffsäkrare vid AF och/eller hitta fokus snabbare?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag antar att hon syftar på fokushastigheten och träffsäkerheten vid lägre kontrast. Problemet är ffa att skall man ha lång brännvidd för fågel i ett litet paket blir sensorn även mindre vilket begränsar möjligheten att fota i sämre ljus eller t o m en mulen dag.

Nikon 1 med motsv bildutsnitt som P900 vid max tele blir både enormt dyrt och tungt även med adapter. Kan man leva med mer måttliga brännvidder är det överkomligt men tittar vi på 1" sensor som i Nikon 1 blir ekipaget ändå inte så litet med lång tele.

Alternativ nära budget:
Nikon 1 V1 med 10-30 för almänfoto, FT1 adapter samt 70-300 VR zoom allt begsgnat hamnar runt 1500+1300+2500 = 5300kr. Tänk dock på att 70-300 kanske inte ger toppskärpa på Nikon 1.

Om motsv 400mm räcker finns Panasonic FZ1000 för idag ca 6500kr ny eller 4000kr beg. Du får dock testa om AF räcker.

Annars titta på någon utgången Panasonic i G serien med 100-300 som ger motsv 600mm tele.
 

leifjorgen

Medlem
Jag antar att hon syftar på fokushastigheten och träffsäkerheten vid lägre kontrast. Problemet är ffa att skall man ha lång brännvidd för fågel i ett litet paket blir sensorn även mindre vilket begränsar möjligheten att fota i sämre ljus eller t o m en mulen dag.

Nikon 1 med motsv bildutsnitt som P900 vid max tele blir både enormt dyrt och tungt även med adapter. Kan man leva med mer måttliga brännvidder är det överkomligt men tittar vi på 1" sensor som i Nikon 1 blir ekipaget ändå inte så litet med lång tele.

Alternativ nära budget:
Nikon 1 V1 med 10-30 för almänfoto, FT1 adapter samt 70-300 VR zoom allt begsgnat hamnar runt 1500+1300+2500 = 5300kr. Tänk dock på att 70-300 kanske inte ger toppskärpa på Nikon 1.

Om motsv 400mm räcker finns Panasonic FZ1000 för idag ca 6500kr ny eller 4000kr beg. Du får dock testa om AF räcker.

Annars titta på någon utgången Panasonic i G serien med 100-300 som ger motsv 600mm tele.
ja det där med ljuset är ett problem man får leva med . kommer att behålla 900 an . är mest att hon vill ha bättre fokushastighet . fotar mest vid dagsljus .
budget är ca 6000 för huset .
tror nog att ett 100-300 räcker .
får titta lite på beg panasonic G
 

PMD

Aktiv medlem
Jag antar att hon syftar på fokushastigheten och träffsäkerheten vid lägre kontrast. Problemet är ffa att skall man ha lång brännvidd för fågel i ett litet paket blir sensorn även mindre vilket begränsar möjligheten att fota i sämre ljus eller t o m en mulen dag.
Å andra sidan är P900 kabapel till en sån här bild i en duktig fotografs händer (eller snarare på stativ, tror jag).
Klicka på bilden för att se den i större storlek.

Jag är frestad att byta till en P900. :)
 

leifjorgen

Medlem
Å andra sidan är P900 kabapel till en sån här bild i en duktig fotografs händer (eller snarare på stativ, tror jag).
Klicka på bilden för att se den i större storlek.

Jag är frestad att byta till en P900. :)
hon är kanon nöjd med 900an . men den hänger inte riktigt med om fåglarna rör sig . tar lite tid för den att fokusera .
blev en nikon 1 v2 beg . verkar vara en bra kamera .
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
hon är kanon nöjd med 900an . men den hänger inte riktigt med om fåglarna rör sig . tar lite tid för den att fokusera .
blev en nikon 1 v2 beg . verkar vara en bra kamera .
Den har snabb autofokus i hyfsat ljus faktiskt. Blir det en Nikon 1 70-300 VR till den (högre upplösningsförmåga på den lilla sensorn) eller en FT1 adapter och Nikon 70-300 VR för fullformat eller en Nikon 55-300 VR för det mindre DX formatet eller annat? Har man råd lär Nikon 1 objektivet nog funka bäst men det brukar säljas beg för dubbla priset mot en Nikon 70-300 VR för FX formatet.

Man kan testa huruvida en Tamron/Sigma 150-600 ger AF med FT1 adaptern på V2:an. Då får man motsv 1620mm men lite osäker på komparibiliteten är med tredjepartsobjektiv via FT1 samt autofokushastigheten. Man kan köpa en sådan för ca 6000kr beg. Motsv 800mm som man får med x-300mm zoomarna räcker nog.
 

leifjorgen

Medlem
Den har snabb autofokus i hyfsat ljus faktiskt. Blir det en Nikon 1 70-300 VR till den (högre upplösningsförmåga på den lilla sensorn) eller en FT1 adapter och Nikon 70-300 VR för fullformat eller en Nikon 55-300 VR för det mindre DX formatet eller annat? Har man råd lär Nikon 1 objektivet nog funka bäst men det brukar säljas beg för dubbla priset mot en Nikon 70-300 VR för FX formatet.

Man kan testa huruvida en Tamron/Sigma 150-600 ger AF med FT1 adaptern på V2:an. Då får man motsv 1620mm men lite osäker på komparibiliteten är med tredjepartsobjektiv via FT1 samt autofokushastigheten. Man kan köpa en sådan för ca 6000kr beg. Motsv 800mm som man får med x-300mm zoomarna räcker nog.
blir FT1 och ett 70-300 . har tittat på sigmas 100-400 . som ett senare alternativ om det funkar . det väger ganska mycket mindre än 150-600
 

unoengborg

Aktiv medlem
Glöm FT--1 adaptern för snabba motiv som fåglar. Fokusering fungerar bara på mittpunkten. Skaffa ett 70-300 för Nikon 1 istället så får du en ganska hyfsad fågelkamera i alla fall så länge ljuset är bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
tack för svaret . tur att jag inte köpt FT-1 adaptern än
Scandinavian photo i Mölndal har en beg Nikon 1 70-300 för 4600kr. Bättre pris än så lär du inte få. Så att den inte dubbelbokas måste du beställa via hemsidan och begära att den den skickas till dig via beställningen. Man har konsumentköplagsskydd hos dem så det är tryggt att handla beg hos dem även osedd. Väntar du så lär den ha gått.
 

leifjorgen

Medlem
Scandinavian photo i Mölndal har en beg Nikon 1 70-300 för 4600kr. Bättre pris än så lär du inte få. Så att den inte dubbelbokas måste du beställa via hemsidan och begära att den den skickas till dig via beställningen. Man har konsumentköplagsskydd hos dem så det är tryggt att handla beg hos dem även osedd. Väntar du så lär den ha gått.
många tack . beställde den direkt . dom verkar svåra att hitta beg till bra priser . även kameran v2 an verkar svår att hitta beg .
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
många tack . beställde den direkt . dom verkar svåra att hitta beg till bra priser . även kameran v2 an verkar svår att hitta beg .
Se till att du beställde med leverens till din adress och inte till nörmaste scandinavian butik. Bara då det är beställd med frakt till dig är den låst i systemet och försvinner från hemsidan efter ett tag så att ingen annan hinner ta den.
 
ANNONS