Annons

D7000 trasig - ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Börjar med att ursäkta lång trådstart men vill få med lite bakgrundsfakta.

Min D7000 verkar leva på sista andetaget, något problem med ljusmätningen då jag efter att ha tagit ett kort så kan den föreslå en exponering som är 1-3 steg från det jag nyss använde. Detta innebär att jag hela tiden måste kontrollera exponeringen för att se att jag hamnar rätt vilket fungerar vid landskapsfoto men lite drygt när man inte har tid att hålla på att kolla histogrammet hela tiden. Detta har dessutom blivit sämre med tiden. Går därför i tankar att byta ut denna, det "tråkiga" är att jag precis köpte ett 18-35mm Sigma Art så jag har inte speciellt stort utrymme i kamerabudgeten just nu.

Dessa objektiv har jag i nuläget:
Sigma 18-35mm Art (nyköpt)
Nikon 55-300 (nyköpt)

Min tanke var att bara ha dessa två för att täcka mina behov och inte behöva växla objektiv hela tiden.

Har dessutom lite andra saker som är ute på annons nu:
Tokina 50-135mm
Sigma 17-70mm

Nikon 1 J4 med 9-27mm.

Jag fotar mest landskap, gatufoto/stad och en del enklare fågelbilder. Har varit jättenöjd med D7000, det enda är väl bufferten och att eventuellt ISO-egenskaperna är något jag skulle önska var bättre. Gillar som sagt allt med den och den passar jättebra i mina händer (D5000-serien är för liten och saknar dubbla kommandohjul). Det logiska skulle ju då vara att gå vidare till en D7100/D7200. Det skulle bli ett begagnat hus, här i UK ligger D7100 på runt 450-500 GBP och D7200 ligger på 550-600 GBP. Däremot har jag sett en del D700 som ligger i samma prisklass, har inte egentligen sett något behov av fullformat men är det något jag borde fundera på?

Eftersom jag är ute och fjällvandrar en del vill jag inte ha för tung utrustning, var ute på en lång dagsvandring förra veckan där jag hade min D7000 + Sigma art + Benro stativ, vilket fungerade för 10 timmars vandring. I vanliga fall skulle jag även ha tagit med Nikon 55-300:an och då skulle jag vara uppe i maximal vikt jag vill släpa på. Men har jag all denna utrustning med är det uteslutet att ta med tält eller annan packning vilket kan bli aktuellt till sommaren, vilket är anledningen till att jag hittills har haft kvar min Nikon 1. Jag har även märkt att lätt 70% av bilderna jag tar vill jag göra om till svartvit, är inne i en fas där jag verkligen gillar känslan det ger.

Så kort och koncist, sälja min Nikon 1 och satsa på en uppföljare till D7000, eller behålla J1:an och satsa på något annat billigare hus (d5000 trots ergonomin?) eller sälja allt och satsa på något annat system?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kort fråga: du har inte ställt den i gafflingsläge (bracketing) så att den tar bilder med alternativexponeringar i följd?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Kort fråga: du har inte ställt den i gafflingsläge (bracketing) så att den tar bilder med alternativexponeringar i följd?
En berättigad fråga men så är inte fallet. Kameran beter sig ungefär som är man gafflar, fast att det läget inte är påslaget. Exponeringsskalan i sökaren hoppar fram och tillbaka, men inte systematiskt som gafflingen gör utan lite nu och då, för det mesta gör den inte det men plötsligt får den för sig att skruva upp ISO i botten och helt bränna ut bilderna. Och jag har testat M, A, S läge, med/utan ADL, med och utan autioISO, uppdaterat firmware och gjort total återställning samt sensorrengöring för någon månad sedan.

Här står jag på samma ställe men har zoomat (ska se om jag har kvar fler bättre exempel), båda är F16 och 1/100. Det som skiljer är ISO, 320 vs 1600 som ett exempel då jag oftast kör autoISO men det är samma problem om jag stänger av det.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle köpt D7200 och komma runt den klena bufferten i D7000 och D7100. Bildkvaliteten blir mycket bättre än Nikon 1. Känns behov av en mindre kamera med större zoom finns beg Sony RX10 (version 1), Canon G3x samt Panasonic FX1000 samtliga under 3000kr beg och även de med 1" sensor. Även den ljussvagaste av dessa, G3X har inte sämre ljusinsläpp än Nikon 30-110 men har zoom motsv 600mm. De andra två har bättre ljusstyrka än Nikon 1 med zoomar.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag skulle köpt D7200 och komma runt den klena bufferten i D7000 och D7100. Bildkvaliteten blir mycket bättre än Nikon 1. Känns behov av en mindre kamera med större zoom finns beg Sony RX10 (version 1), Canon G3x samt Panasonic FX1000 samtliga under 3000kr beg och även de med 1" sensor. Även den ljussvagaste av dessa, G3X har inte sämre ljusinsläpp än Nikon 30-110 men har zoom motsv 600mm. De andra två har bättre ljusstyrka än Nikon 1 med zoomar.
Du har en poäng här. Kommer göra så att jag håller utkik efter en D7200 och gör mig av med J1:an. Har nog inte använt den en enda gång sedan jag skaffade min D7000 så är väl lite onödigt lyxigt att ha kvar den, bättre att den finansierar en ny kamera som används.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har en poäng här. Kommer göra så att jag håller utkik efter en D7200 och gör mig av med J1:an. Har nog inte använt den en enda gång sedan jag skaffade min D7000 så är väl lite onödigt lyxigt att ha kvar den, bättre att den finansierar en ny kamera som används.
Du kan i o f s ha kvar J4 som kompaktkamera då jag är osäker på huruvida du får några större belopp för den vid försäljning men är du nöjd med att få runt 1500kr för den så kan det vara idé att sälja.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Behöver lite råd här för nu har jag sålt av lite saker och köp av nytt hus närmar sig. Jag har mitt Sigma 18-35 samt Nikon 55-300 och dessa är jag båda nöjd med och de täcker mina områden bra. Mest landskap blir det, med inslag av gatufoto/arkitektur och enstaka fågelbilder. Såklart är ju budgeten begränsad och jag skulle faktiskt gärna köpa en ny ryggsäck och Nd-filter också. Dessa hus är alla begagnade :
D7000 ca 300 pund
D7100 ca 450 pund
D7200 ca 600 pund
Spontant känns D7100 som bäst kompromiss för mig, får ju 8 extra megapixel, inget lågpassfilter och det extra låset på ratten för programläget som ändrar sig lite nu och då. D7200 verkar ju ha betydligt bättre buffert men jag är tveksam till om jag kommer märka sådan skillnad på det, jag kan ju faktiskt köra jpeg de gånger det verkligen behövs. Någon annan kameramodell som jag ska beaktas, eller någon annan större skillnad mellan dessa tre modeller som jag inte nämnt?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Behöver lite råd här för nu har jag sålt av lite saker och köp av nytt hus närmar sig. Jag har mitt Sigma 18-35 samt Nikon 55-300 och dessa är jag båda nöjd med och de täcker mina områden bra. Mest landskap blir det, med inslag av gatufoto/arkitektur och enstaka fågelbilder. Såklart är ju budgeten begränsad och jag skulle faktiskt gärna köpa en ny ryggsäck och Nd-filter också. Dessa hus är alla begagnade :
D7000 ca 300 pund
D7100 ca 450 pund
D7200 ca 600 pund
Spontant känns D7100 som bäst kompromiss för mig, får ju 8 extra megapixel, inget lågpassfilter och det extra låset på ratten för programläget som ändrar sig lite nu och då. D7200 verkar ju ha betydligt bättre buffert men jag är tveksam till om jag kommer märka sådan skillnad på det, jag kan ju faktiskt köra jpeg de gånger det verkligen behövs. Någon annan kameramodell som jag ska beaktas, eller någon annan större skillnad mellan dessa tre modeller som jag inte nämnt?
Instämmer nog i D7100. En till sak att beakta dock är att D7200 har i praktiken ännu större dynamiskt omfång än råa siffror visar då D7100 har lite bandning om man lyfter skuggorna rejält. Kanske inte av betydelse för ditt fotande då D7100 redan har bra DR men skulle ändå nämna det.
 
ANNONS