Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF på Sony a7 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att skaffa en fullformatkamera till min Canonutrustning (har 70D nu + div. objektiv). Billigaste kamera med hyfsat kvalitet är nog 6D eller en begagnat 5D mkIII.

Men det går ju att använda Canonobjektiv på Sony också (med adapter). Så om jag köper en Sony Alpha 7 II borde jag väl få IS på alla mina gamla Canon-gluggar samtidigt - eller hyr?

Och med ett pris som er snarlikt priset på ett 6D är det ju en jättefördel. Tx. blir alla Sigmas Art-objektiv utan IS ganska intressanta på Sony. Plus alla gamla fina L-objektiv utan IS får nytt liv.

Någon som har erfarenheter med Canon EF på Sony E?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag har testat några EF och EF-S gluggar med smart adapter (budget) på A7.
Det funkar rent elektroniskt men AF jojjar och näst intill långsamt obrukbart i svagt ljus. I dagsljus funkar det bättre men långsamt för snabbrörliga motiv.

Nackdelarna att använda APS-C optik på FF:
https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA&t=1749s

Det finns finare/dyrare (2-4 papp) adaptrar vars AF funkar bättre än min budgetadapter.

Finns en hel del youtube videor.
https://www.youtube.com/watch?v=b_dVkZasTCI

Å ja, IS funkar eftersom det sköts internt av objektiven.

Kan du tänka dig fota manuellt med äldre fina FD-gluggar funkar det alldeles utmärkt med dum snorbillig adapter från ebay. A7 har focus peaking som snabbt hjälper dig nagla fast fokus exakt där du vill ha den.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Tack för svar @Leica-M-gubben !

Ok. Det låter som att Canongluggar på Sony ändå inte är 'Brave New World'. Tyvärr, men bra AF är ju avgörande. Hade annars varit ett enkelt sätt att få en modern, jätte bra och relativt billig FF-kamera och samtidigt få bildstabilisering på alla mina gamla IS-fria linsor: det hade ju varit en stor fördel! Med Canon får man ju betala för IS varje gång man köper en lins. I alla fall i dagsläget!

Jag får nog titta på en begagnat eos 5D III... eller vänta på en spegelfri FF-kamera från Canon med inbyggd IS!
 

martinot

Aktiv medlem
Kom också ihåg att stabilisering på sensor och i objektiv har lite olika fördelar. Även om de bägge kan användas över alla brännvidder så är IBIS (sensorbaserad stabilisering) effektivast på vindvinkliga objektiv medans OS (optisk stabilisering) är effektivast på teleobjektiv.

Detta är en orsak till att Pansonic, men nu även Sony, faktiskt har system som kombinerar bägge lösningar till en optimal helhet. Därav att de delvis fortsätter med både IBIS i nya kameror och OS i nya objektiv.
 

rronnbac

Aktiv medlem
En annan sak du lär märka är att IS inte alltid har samma betydelse på FF, eftersom man vågar skruva upp ISO mer och därmed mer sällan är beroende av IS för långa handhållna slutartider.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Tack för svar @Leica-M-gubben !

Ok. Det låter som att Canongluggar på Sony ändå inte är 'Brave New World'. Tyvärr, men bra AF är ju avgörande. Hade annars varit ett enkelt sätt att få en modern, jätte bra och relativt billig FF-kamera och samtidigt få bildstabilisering på alla mina gamla IS-fria linsor: det hade ju varit en stor fördel! Med Canon får man ju betala för IS varje gång man köper en lins. I alla fall i dagsläget!

Jag får nog titta på en begagnat eos 5D III... eller vänta på en spegelfri FF-kamera från Canon med inbyggd IS!
Du får IS antingen från objektivet (inte linsen) eller från kamerahuset om det är A7 generation 2, på alla objektiv.

Hur snabb AF du behöver vet bara du själv, sportfotografer som söker det ultimata kör CaNikons värstingar.

På youtube finns videor och recensioner som visar AF på A7 med adapter.

Tyvärr har CaNikon ännu inte något spegelfritt FF-hus med inbyggd IS. VG dröj...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svar @Leica-M-gubben !

Ok. Det låter som att Canongluggar på Sony ändå inte är 'Brave New World'. Tyvärr, men bra AF är ju avgörande. Hade annars varit ett enkelt sätt att få en modern, jätte bra och relativt billig FF-kamera och samtidigt få bildstabilisering på alla mina gamla IS-fria linsor: det hade ju varit en stor fördel! Med Canon får man ju betala för IS varje gång man köper en lins. I alla fall i dagsläget!

Jag får nog titta på en begagnat eos 5D III... eller vänta på en spegelfri FF-kamera från Canon med inbyggd IS!
Faktiskt så betalar man inte mer för IS. Bästa exemplet på detta är att Tamrons VC gluggar kostar lika mycket eller mer till Sony och då har man tagit bort bildstabiliseringen från Sonyversionen. Tittar man på jämförbara Sonyobjektiv utan bildstab och Canons motsvarighet med IS så är inte Canons IS objektiv dyrare heller. Däremot är det sant att många objektiv till Canon saknar bildstab och det får man ju alltid med en nyare Sony då bildstab sitter även i kameran.

Det finns paralleler med kostnad för IS och slutet av 80-talet med AF motor i objektivet. På den tiden kostade tredjepartsamatörobjektiv till Canon ca 25% mer än till Nikon/Minolta p g a AF motor i objektivet till Canon samt elektromagnetisk bländare. Denna prisskillnad försvann sedan långt innan Nikon införde sin AF-S och Minolta sin SSM och SAM. Vi ser alltså samma sak nu med bildstab i objektiven.
 
ANNONS