Annons

Smidig och bra kamera vid vandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

ntnhln

Ny medlem
Jag har länge varit inne på att köpa en Canon EOS 6D, men jag börjar vackla i övertygelsen om att det är kameran för mig. Jag fotar främst när jag är ute i skog och mark, och gramjägare som man är spelar vikt stor roll.

Är det någon som således har tips på en lätt, smidig (gärna ljusstark) kamera för ändamålet, samt lämpligt objektiv? Spegellöst som DSLR. Fotar inte djur eller saker i rörelse, främst vyer: skog som öppna fjällandskap. Budget för kamera och objektiv är max 23.000.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag har länge varit inne på att köpa en Canon EOS 6D, men jag börjar vackla i övertygelsen om att det är kameran för mig. Jag fotar främst när jag är ute i skog och mark, och gramjägare som man är spelar vikt stor roll.

Är det någon som således har tips på en lätt, smidig (gärna ljusstark) kamera för ändamålet, samt lämpligt objektiv? Spegellöst som DSLR. Fotar inte djur eller saker i rörelse, främst vyer: skog som öppna fjällandskap. Budget för kamera och objektiv är max 23.000.
Som vanligt svårt att svara på men jag köpte en M4/3 kamera en Panasonic GX7 och använder den ofta o gärna med ett pancake objektiv på och en telezoom i fickan så är det en jätteskillnad mot att ha en fullformatare.
Jag vill påstå att det i 80-90% av alla tillfällen så kan man inte se med vilken kamera som har används. Att sedan kameran och objektiven är billigare gör ju inget. Själv kompletterade jag M4/3 med en Nikon FF som jag använder när vikt o storlek inte spelar någon roll och när ljuset tryter då är det bra att kunna skruva upp ISO ordentligt. Innan du bestämmer dig för vad som passar dig bäst så kolla noga igenom storlek och vikt på grejerna, det är ju liksom ingen vits att köpa ett litet hus för att sen ha stora gluggar påskruvade

Lycka till
 

Leica M7

Ny medlem
Det finns många, men bara ett bra svar.
Köp en bra kompaktkamera!
Jag har två Nikon-hus med fjorton objektiv samt en Leica med sex objektiv.
Hur det nu är stannar allt hemma vid vandringar och längre utflykter. Varför ?
Jo för jag har en bra kompaktkamera,som kan allt det de andra kan, men mycket
behändigare och till betydligt lägre vikt.
Jag har en Leica D-Lux (fn min tredje) och den kan jag rekommendera mycket varmt!!
Panasonic har en snarlik 'lillasyster' till lägre pris.
Om Du följer mitt råd eller väljer Panasonicen får Du in bra slant över till annat roligt.
Lycka till!
/H
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fujifilm XPRO-2 eller XT2

Jag har vandrat i alperna många gånger med Canon 40D och 5D II. Trots fiffig upphängning via ryggans axelremmar (på bröstet) så känns ett par extra kilon förr eller senare. För att inte tala om kameran hänger runt nacken.
Numera ligger Canon hemma på hyllan och Fuji XPRO 2 får följ med i alla lägen. Känn på Fujis kameror!
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag hade just det problemet att det blir tungt & tar plats så för mej blev det Fujifilm.

En Fujifilm X-2E med den mycket bra normalzoomen Fujifilm Fujinon XF 18-55/2.8-4 R LM OIS

Du kan hitta hela paketet nytt hos Cyberfoto för 9480:-
Till X-E2 finns dessutom firmware så man kan uppdatera den att i stort sett motsvara
efterföljaren Fujifilm X-E2S.

Hela paketet väger 660 gram.

Dessutom har Fujifilm många mycket fina objektiv att välja bland som dessutom
håller kompakt storlek med hög kvalitetskänsla.
 

bokada

Aktiv medlem
!

Jag slussades in digitalfoto (som jag hatade) via en trasig kamera som min svåger hade tappat...
Fujifilm Finepix S100FS 28-400mm - den är suverän och betingar fantasipriser i Japan, idag.
Jag köpte en fungerande begagnad - för en struntsumma - har inte gjort mig av med den trots flera DSLRkameror. Den tar fantastiska bilder - om man behandlar den rätt, är relativt liten - har ett behagligt dynamiskt omfång. Helt perfekt för resor och vandring - den stora nackdelen är dock batterierna, men jag ska försöka "bygga" en solcellsladdare som kan underhållsladda...

Så tänk i dom banorna - det är inte kameran som gör bilden - det är vad som står bakom kameran som avgör kvaliteten... Hoppas det hjälper dig!

/ Bo
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag har länge varit inne på att köpa en Canon EOS 6D, men jag börjar vackla i övertygelsen om att det är kameran för mig. Jag fotar främst när jag är ute i skog och mark, och gramjägare som man är spelar vikt stor roll.

Är det någon som således har tips på en lätt, smidig (gärna ljusstark) kamera för ändamålet, samt lämpligt objektiv? Spegellöst som DSLR. Fotar inte djur eller saker i rörelse, främst vyer: skog som öppna fjällandskap. Budget för kamera och objektiv är max 23.000.
M43?

Olympus PEN-F 12 500kr 373gr
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PENFsvart

Oympus 12-40 2.8, 8 000kr, 382gr
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly1240

Sen finns det ju olika paket, tex.
Olympus PEN-F + M.Zuiko Digital 17/1,8 MSC, 15 000kr, 373gr + 120gr = 493gr
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=PENFsvart1718

(Jämfört med 6D på 770gr. Själv bytte jag från Canon 60D till Olympus p.g.a. vikten, när jag jämförde foton som jag tyckte var bra från andra fotografer med M43 kameror och de jag själv tog med Canon 60D så uteslöt jag att det skulle vara tekniska begränsningar som gjorde fotot för min del i alla fall. Nu har jag kamera och objektiv för ung. samma vikt som kamerahuset 60D.)
 

ntnhln

Ny medlem
Jag har vandrat i alperna många gånger med Canon 40D och 5D II. Trots fiffig upphängning via ryggans axelremmar (på bröstet) så känns ett par extra kilon förr eller senare. För att inte tala om kameran hänger runt nacken.
Numera ligger Canon hemma på hyllan och Fuji XPRO 2 får följ med i alla lägen. Känn på Fujis kameror!
Dessa två (XT2 / X-PRO2) känns mest intressanta i nuläget. Möjlighet till högre ISO och vädertätning är klara plus. Jag vet dock inte vilken som är mest intressant efter mina behov. Snarlika i pris och prestanda, vad det verkar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har en Leica D-Lux (fn min tredje) och den kan jag rekommendera mycket varmt!!
Panasonic har en snarlik 'lillasyster' till lägre pris.
Om Du följer mitt råd eller väljer Panasonicen får Du in bra slant över till annat roligt.
Lycka till!
/H
Det är Panasonic som gör Leicas alla D-lux. Det är fö. exakt samma kameror, men med en röd Leicaboll påklistrad (och dubbla prislappen).

Mitt råd (som har andra Leicaprylar) instämmer med ditt; köp originalet från Panasonic i detta fallet.
 

martinot

Aktiv medlem
Dessa två (XT2 / X-PRO2) känns mest intressanta i nuläget. Möjlighet till högre ISO och vädertätning är klara plus. Jag vet dock inte vilken som är mest intressant efter mina behov. Snarlika i pris och prestanda, vad det verkar.
Vill du ha vädertåligt så kika på X-T2 i första hand eller tex. en GX-8 (gällande om du vill köra på det mindre m43).
 

lonian

Aktiv medlem
När det gäller objektiv, om jag hade varit ute i skog och fotat vyer skulle jag nog efterfrågat ett vidvinkel objektiv men även möjlighet till bra närgräns så att man kan ta lite kort på svampar eller liknande.
 

Bilagor

Leica M7

Ny medlem
Det är Panasonic som gör Leicas alla D-lux. Det är fö. exakt samma kameror, men med en röd Leicaboll påklistrad (och dubbla prislappen).

Mitt råd (som har andra Leicaprylar) instämmer med ditt; köp originalet från Panasonic i detta fallet.
Visst är det så. Skillnaden är till en mindre del utseendet och till en större del priset.
/H
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic GM5 + 12-32 och 35-100 väger tillsammans 416 gram.

Lagom små och smidiga att ha med sig på en skogspromenad eller en längre fjällvandring. Fast i det senare fallet bör man ha ett par extra batterier med sig, och om man behöver något ljusstarkt får man komplettera med ett objektiv med fast brännvidd och hyfsad ljusstyrka, t.ex. 25mm f/1.4, 45mm f/1.8 eller 75mm f/1.8.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag brukar mest varje år vandra ca. 10 dagar i nordligaste Sverige så det har blivit att bära allt som man behöver på ryggen och oftast utan möjlighet till proviantering. Men tilltagande ålder har mycket fokus lagts på att jaga vikt. Efter en NEX5 med manuell pannkaka (300 gr.) använde jag förra året en Fujifilm X-T1 med 18-55 zoomen som var fin att fota med men volym och viktökning gjorde att jag önskade NEX:en tillbaka;)

Nu hittade jag hos Elgiganten ( i går) en rabatterad Sony A5100 (3990:) som väger 14 gram mer än min gamla NEX5N men som har A6000:ans sensor och AF. Sony-zoomen som medföljer får byta plats med ett Sigma 30/2,8 ART eller en Summicron 35/2.

Så för den utpräglade gramjägaren skulle jag rekommendera en A5100 om det nu inte dyker upp en A5300 med sensor från A6300;)

/Stephan
 

jens_a

Aktiv medlem
Om du inte behöver det latest & greatest så är Olympus OMD E-M1, Panasonic GX8 och Fuji XT1 superbra och vattentåliga kameror. Priset ligger på ca 6000 kr och det finns mycket bra och ljusstark optik. Panasonic har en ny liten telezoom tillsvarande 70-200mm. Den är inte så ljusstark men om du väljer OMD kameran så kan man handhålla ned till 0.5 sec på på 200mm (med lite tur) då den har en mycket effektiv bildstabilisator. Panasonic GX 8 ger skarpa bilder och bra färger och är bra att filma med. Fuji XT1 har lite större bildsensor och tål hårdare efterbehandling i datorn.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag slussades in digitalfoto (som jag hatade) via en trasig kamera som min svåger hade tappat...
Fujifilm Finepix S100FS 28-400mm - den är suverän och betingar fantasipriser i Japan, idag.
Jag köpte en fungerande begagnad - för en struntsumma - har inte gjort mig av med den trots flera DSLRkameror. Den tar fantastiska bilder - om man behandlar den rätt, är relativt liten - har ett behagligt dynamiskt omfång. Helt perfekt för resor och vandring - den stora nackdelen är dock batterierna, men jag ska försöka "bygga" en solcellsladdare som kan underhållsladda...

Så tänk i dom banorna - det är inte kameran som gör bilden - det är vad som står bakom kameran som avgör kvaliteten... Hoppas det hjälper dig!

/ Bo
Helt rätt! :)
 
ANNONS