Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Centrumhålet är 22,5mm och filmbladen får inte plats.
När jag importerar till Simplify3D så blir mittenhålet inte 22,5 utan 24,5 mm, (men alltså inte 25,4 mm = 1") och bladfilmen får plats i hålen.

Det känns som en Patersondosa som jag kan köra 120-film i och MOD54 känns minst dåligt. SP445 är effektivt elegant, men om den inte är tät, så nej....
 

Znutt

Aktiv medlem
När jag importerar till Simplify3D så blir mittenhålet inte 22,5 utan 24,5 mm, (men alltså inte 25,4 mm = 1") och bladfilmen får plats i hålen.

Det känns som en Patersondosa som jag kan köra 120-film i och MOD54 känns minst dåligt. SP445 är effektivt elegant, men om den inte är tät, så nej....
OK
Då är jag lite rätt men OETs design såg riktigt snygg ut :)
JMOD54 har fått kritik att de lätt lossnar när man agiterar och att de ibland går imot varandra. Jag körde först tre blad i en förlängd spiral. Men någon gång gick filmerna imot och blev dåligt framkallade. Jag tror på Patterson med gummi lock och TACO45 :)
 

ajoe

Aktiv medlem
Det verkar som om approachen med en Patersondosa är rätt och att det som återstår är att åstadkomma den superoptimala insatsen för bladfilm.

Men en sak jag reflekterat över är det väliga fokuset på agitation. Jag måste ha framkallat många hundra rullar 135 och 120 för några decennier sedan och jag kan inte minnas att jag någonsin varit så stringent med agitering som många i den "nygamla" analoga svängen verkar vara.

Fast det är klart, en 4x5-film är ju en stor yta som förbrukar mycket kemi och också tar upp mycket kraft mekaniskt från vätskan jämfört med rullfilm...

Man skulle ju kunna tänka sig en "toppmatad" MOD54-liknande insats som ser till att filmen tål även våldsam agitation.

Och då vore ju en 3D-printad "Tacosinsats" bra.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag tror att filmen "flärpar ur" on man försöker stödja den i ändarna bara, se min bild på hållaren jag printade ut.
 

Znutt

Aktiv medlem
Ska emulsionen var inåt eller utåt eller spelar det ingen roll?
Hade tänkt mig nåt sånt här
Emulsionen ska vara inåt


Jag tror att filmen "flärpar ur" on man försöker stödja den i ändarna bara, se min bild på hållaren jag printade ut.
Tror också att ändarna flippar ut. Bör nog se ut som mod45 men istället för "tänderna" kommer "fyrklövret"
Ser inte din bild?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Tänkte mig något sådant här
Där ovalen ovan är löstagbar låses runt 25 göret genom att den är mindre än röret men delad med lite meallanrum. Orkade inte göra något sådant i Fusion nu. Har bara kört fusion i 1 dag så det tar tid att lära sig :)
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Hur går det?
Har du (ajoe) provat den utskrivna panorama kameran

Har du (oet) fått ihop taco designen?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har nu köpt en beg 3d skrivare. Har försökt att skriva ut panoramakameran i ABS dock spricker plasten :(
Köpte PLA på Kjell istället den var dock ej ljustät vid 3 lager :(
Vilken plast använder du AJOE. Hittat någon ljustät PLA?

Håller på att designa en mekanisk elektisk trådutlösare.
Med vänlig hälsning
Rikard
 

ajoe

Aktiv medlem
Nej, det harvarit stitje. Men jag tänkte ra bilder på "Worl pinhole day" nästa helg.

Och jag använder svart PLA från ZYYX. Kollade med stark lampa och den verkar vara helt ljustät.
 

Znutt

Aktiv medlem
Nej, det harvarit stitje. Men jag tänkte ra bilder på "Worl pinhole day" nästa helg.

Och jag använder svart PLA från ZYYX. Kollade med stark lampa och den verkar vara helt ljustät.
Aha "World Pinhole day" :)
Var köper du ZYYX PLA klell.com PLA var ej ljustätt det minsta :(
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har en ZYYX printer (Göteborg) och jag har köpt av dem.

Jag är ingen expert alls på 3D-printning utan är glad när det fungerar hjälpligt.
 

Znutt

Aktiv medlem
Kaiju 6x18

Hej
Har nu skrivit ut en 6x18
(strulade massor, fick måla den då PLA jag hittade ej var 100 tät)

F=215, t=20 s. 0.4 mm. Ilford HP5 (Gick ut FEB 1989....) exp efter Fompan 100
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Heja!

Den där vore kul att se i naturlig storlek.

Eller ... ja, det är väl det den är. Det är förstås inte 6 X 18 tum som jag fick för mig först. :)
 
ANNONS