Annons

Bild publicerad i kundtidning utan tillstånd eller byline

Produkter
(logga in för att koppla)

ClaesK

Aktiv medlem
Hej!

Jag brukar hjälpa en handbollsklubb med bilder till deras hemsida och de har fått ok på att använda bilderna i sin egen marknadsföring på typ affischer, egna programblad och liknande. Det är en ideell idrottsförening och därför tar jag ej betalt.

Nu visar det sig att ett företag anslutet till Woody bygghandel som är sponsorer till föreningen har publicerat en av mina bilder i sin egen kundtidning utan tillåtelse från min sida bilden täcker ca 1,25 sida i tidningen. Föreningen har tillhandahållit bilden men ingen varken från föreningen eller från den som ger ut kundtidningen har bett om eller fått tillåtelse att publicera min bild.
Dessutom har man utelämnat byline i tidningen.

En kundtidning från Woody bygghandel är ju i allra högsta grad en produkt från ett kommersiellt företag därför reagerar jag på detta. Hur hade ni gjort i detta fall? Tycker Ni jag skall fakturera företaget som gett ut och publicerat bilden utan tillåtelse?
Att förtydliga upphovsrätten för föreningen är för mig självklart om jag skall fortsätta leverera gratis material till dem. Tanken var liksom aldrig att kommersiella företag skulle använda dom.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Börja med att fråga hos föreningen om någon där vet hur bilden hamnat på vift.

Angående reklambilder brukar man inte använda byline varför ersättning för utebliven byline inte är trolig. Däremot bör du kunna ta vad du skulle ha tagit för samma bild x 2. Hamnar det hela i tinget ligger ersättningsnivån på knappt under 2000 kr. Åtminstone vad tidigare domar visat.
 
ANNONS