Annons

Efterarbets krångel, avtal mm..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Såå.. har hållt på med ett jobb åt en resturang vari jag har plåtat och designat deras nya meny, samt skapat ett bildspel för användning i lokalen på tv.

Kort sammanfattning av jobbet:

Plåta 43 olika maträtter, 2 bilder på varje, (1 till menyn och 1 till bildspel som ser helt olika ut, meny bilderna tagna rakt uppifrån och de till bildspel i en ~45 gradig vinkel), med olika ljus för båda.

Därefter designa menyn från scratch, med en ganska lös idé vi pratade om då vi skrev avtalet, jag letar och hämtar bakgrundsbilder, gör all text osv osv i photoshop, samt även bildspelet i videoform med allt vad det innebär.

För att sedan maila över vad jag gjort till dem för godkännande, input och revisering.... tills de är nöjda.

Där ^ är misstaget,,, vilket vi sa muntligt, framgår dock inte på avtalet, står dock "uppdragets art och omfattning", där vi skrev 3-4 dagar, för att det var så lång tid jag räknade med att det skulle ta... ack så fel jag kunde ha, Damen som chefar på resturangen, som även ger mig feedbacken på vad jag gör, visar det sig, har EXTREMT specifika önskemål om hur både menyn och bildspelet skall se ut, vilket hon inte specifierade i förhand, när vi diskuterade och när jag frågade om sådant..

kort sagt så har hon åsikter om precis allt jag gjort, och det skall göras om 17 gånger om osv, i både menyn och bildspelet, vari hon även skyller på mig om saker som 100% är hennes / deras egna fel, som t.ex att bilderna som är tagna till bildspelet, är tagna från fel vinkel, vilket jag inte hade en susning om spelade nån roll i Sushivärlden, (t.om efter jag visat hur bilderna såg ut på baksidan av kameran under fotograferingen), samt skyller på mig för en missad rätt etc...

Vad som detta resulterat i som kanske är uppenbart nu, är att det har tagit vääldigt mycket längre tid och mycket mer jobb än vad jag räknade med, så min fråga är denna, hur bör man gå till väga i en situation som denna? Det är ju inte vidare realistiskt att jobba i oändlighet tills de är nöjda liksom, utan att priset för jobbet höjs.. och det är heller inte på kartan i denna situation att höja priset, eftersom vi sagt att vi "bollar fram och tillbaka tills de är nöjda"...


Ursäktar för wall of text, och uppskattar verkligen lite input ^_^
mvh
 

hbengtsson

Aktiv medlem
eftersom vi sagt att vi "bollar fram och tillbaka tills de är nöjda"...
Det är ju som sagt den här biten som ställer till det för dig rejält. Nu är jag ingen jurist så jag vet inte vilka delar av avtalet som tar ut varandra. Står det i avtalet att du uppskattar att tiden som behövs är 3-4 dagar, eller att i priset ingår 3-4 dagars arbete? Jag gissar på det förstnämnda...tyvärr.

Men som du säger - det är inte rimligt att fortsätta i all oändlighet och jag är säker på att en jurist kan hjälpa dig med formuleringen till denna kund. Enklast kanske dock är att inse den lilla fadäsen med avtalet. Sitt ner med kunden, gå igenom rimliga ändringar som önskas och åtgärda. Rent juridiskt har du sannolikt nu gjort ditt jobb. Och viktigast av allt - innan du genomför ändringarna, skriv tilläggsavtal att om fler ändringar önskas i efterhand så debiteras timpris.

Utöver tydligare avtal i framtiden så är ett annat tips att låta kunden visa exempelbilder från andra restauranger på hur dom vill att det skall se ut. Då kan du ta det konceptet och slipper förmodligen missnöje om vinklar och annat. Vill man säkra upp ryggen helt så kan man tom lägga in exempelbilder i avtalet som kunden godkänt innan jobbet påbörjas.

Bite the bullet. Det här blir förstås inget bra jobb ekonomiskt, men sådant händer alla ibland.
 

sjunne

Aktiv medlem
Ta smällen...

Jag hade släppt dom som en het potatis, fakturerat för tid och arbete som lagts ner hittills och bett dom hitta någon som är beredd att jobba efter deras villkor! Om de sedan bestrider din faktura så, som min rubrik antyder, sk-t i dom, ta smällen/lärdomen och gå vidare!
Men det här funkar kanske i teorin, jag vet ju inte mer om den ansvariga på restaurangen (du skrev om sushi, japansk?), hon kanske är en drake som kommer att bränna ut dig, sluka dig hel och spotta ut benen!
Min åsikt... alltid tråkigt när man råkar ut för sånt här!
/Claes
 
ANNONS