Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Var kan jag hitta seriösa tester med mätdata som ställer Fujis sensorer och objektiv mot andra tillverkares. Jag brukar använda främst objektivtester.se. Dynamiskt omfång, lågljusegenskaper och ibland skärpa för en viss kombo kollar jag på dxomark.
Du får väl kolla på dpreview för dxo mark vill inte testa Fuji...
 

martinot

Aktiv medlem
Håller delvis med, och en orsak till att jag fortfarande föredrar DSLR:er med lite gedignare greppergonomi för att bära upp stora och tunga telen.

Här borde både Fuji och Sony helt klart kika på vad Samsung gjorde med sin spegellösa kamera innan de la ner, eller vad Panasonic gör med vissa av sina större spegellösa modeller.

Eller varför inte helt enkelt bara kika på en klassisk Nikon eller Canon, och göra ett spegellöst kamerahus efter en sådan model som förebild?

Hade, om inte annat, kunnar vara ett bra komplement till deras existerande modeller.
 

afe

Aktiv medlem
Tycker det är synd att inte X-T2 fick ett större djupare grepp, vad hade det gjort om den vägt 550 gram istället för 507 gram, extragreppet ger visserligen plats för fler än 5 fingrar om så vore fallet, men djupare grepp gör oftast att man inte behöver nypa med fingrarna för att hålla kameran bra.
Det finns ju, som du skriver, extragrepp. Det har dock inte så mycket med vare sig X-T20 eller X100F att göra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Håller delvis med, och en orsak till att jag fortfarande föredrar DSLR:er med lite gedignare greppergonomi för att bära upp stora och tunga telen.

Här borde både Fuji och Sony helt klart kika på vad Samsung gjorde med sin spegellösa kamera innan de la ner, eller vad Panasonic gör med vissa av sina större spegellösa modeller.

Eller varför inte helt enkelt bara kika på en klassisk Nikon eller Canon, och göra ett spegellöst kamerahus efter en sådan model som förebild?

Hade, om inte annat, kunnar vara ett bra komplement till deras existerande modeller.
Tycker jag får det bästa av 2 världar med X-T2 och ett extra grepp. För 40-150 mm och 100-400 har jag batterigreppet på och får minst lika bra balans och grepp som jag hade med mina Canon-kameror.
Skall jag fota med normalzoom, vidvinkelzoom eller fasta objektiv plockar jag bort batterigreppet och har en trevlig liten lätt kamera som fortfarande har bra grepp med lätta objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker jag får det bästa av 2 världar med X-T2 och ett extra grepp. För 40-150 mm och 100-400 har jag batterigreppet på och får minst lika bra balans och grepp som jag hade med mina Canon-kameror.
Skall jag fota med normalzoom, vidvinkelzoom eller fasta objektiv plockar jag bort batterigreppet och har en trevlig liten lätt kamera som fortfarande har bra grepp med lätta objektiv.
Nu kanske jag svarade i fel tråd (tänkte inte på att föregående inlägg från Bengt som jag svarade på kanske var fel), så ber om ursäkt för det, men måste bara snabbt erkänna att jag är allt bra sugen på att vid något senare tillfälle i år köpa en X-T2 med extragreppet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det lär vara en värstings X-Trans på gång. Där Fuji skall plocka in mer än i någon tidigare kamera med APS-C. Den kommer bli något dyrare än X-T2.
Den lär vara mer avancerad för video. I övrigt inte mycket känt eller bestämt.
Vi får se vad de lyckas åstadkomma.

Fast detta med ergonomi kan man inte bortse i från.
Skall man köra stora tunga objektiv så tycker jag själv att enbart kameran är för liten för att få bra ergonomi. Jag tycker det fungerar mycket bättre med batterigreppet på och blir mindre trött i armar och händer med det på.
En T-20 eller även min X-PRO2 är inte optimal för att fota med 100-400 även om det tekniskt fungerar utmärkt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kära nån, Smislo ställer ju frågan om han skall välja X-T2 i stället och vilka skillnaderna är mot den kamera som han väntar så innerligt på, har också då fått flera svar av andra om den saken.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du får väl kolla på dpreview för dxo mark vill inte testa Fuji...
Tackar, ja dpr räcker för att se att det inte handlar om kejsarens nya kläder gällande Fuji. Bruset vid ISO 6400 ser ut att vara kontrollerat (mycket imponerande) i klass med många småbildskameror. Vid ISO 12800 blir det däremot stor skillnad men konstigt vore det annars. Viktigt med bra brusegenskaper med tanke på blixtutbudet ;).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tackar, ja dpr räcker för att se att det inte handlar om kejsarens nya kläder gällande Fuji. Bruset vid ISO 6400 ser ut att vara kontrollerat (mycket imponerande) i klass med många småbildskameror. Vid ISO 12800 blir det däremot stor skillnad men konstigt vore det annars. Viktigt med bra brusegenskaper med tanke på blixtutbudet ;).
När det gäller Fuji är mycket på gång både när det gäller blixtar samt triggers för Fuji. Flera har annonserat att de har grejer på gång.
 

smislo

Aktiv medlem
Fick veta att RAJALA har både kameran och lens på lager sedan Påsk... ställde frågan varför är inte skickat och fick svaret:

Hej Samir,

Tack för ditt meddelande.

Jag ska kolla detta, skulle säga att paketet kommer i väg under nästa vecka. Beklagar denna långa leveranstid vid denna nyhetsprodukt.

Mvh,
Maria V.
Rajala Pro Shop kundsupport

Fortfarande i väntans tid...hoppas det blir slut i nästa vecka...
 

smislo

Aktiv medlem
Har någon fått X-T20, den svarta? Speciellt från RAJALA? Börjar bli otålig utan någon respons från dem...
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Det är säkerligen många inklusive mig själv som fått den svarta. Däremot i kit med 18-55: an är det nog inte många.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Det är faktiskt lite underligt. Själv undviker jag att handla från leverantörer med bristande kommunikation/feedback.
 

smislo

Aktiv medlem
Samma här, fast i detta fall några tusen lappar jag sparar låter mig blunda än så länge...fast undrar hur länge???
 
ANNONS