Annons

Canon 5D Mark IV eller 5Ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Hej Är ny här på forumet.. Har fotat lite på hobbynivå för flera år sedan & har nu både tid, ekonomi & nytändning för att börja fota igen. Vill satsa lite mer på fotograferandet än tidigare och tänkt gå över till fullformat. Mitt intresse ligger åt landskap, natthimmel men även porträtt foto.

Har idag en EOS 750D som frugan har tagit beslag på..

Jag funderar på Canon EOS 5D MK IV men är nu smått förvirrad efter att jag fått vetskap om 5Ds och 5Ds R.. vad ska man nu satsa på? Kan någon förklara skillnaden & tipsa på vilken som kan vara bra alt. för mig?

Tack på förhand.. fler dumma följdfrågor kan dyka upp. ;)

/Micke
 

Anjou

Aktiv medlem
5D MkIV är väldigt allround. Perfekta kameran för allt från reportage och reklam till natur och stilleben. 5DSR är kanske en aning smalare och inte så extremt flexibel. Lite långsammare och i vissa extrema situationer kan den ökade detaljrikedomen ställa till problem med moiré i fina mönster (även om jag själv aldrig råkat ut för det). Om det är någon som har haft problem med moiré med 5DSR så är jag nyfiken att höra i vilka situationer det dykt upp! Autofokus och ljusmätning är kanon på båda. Videofunktionerna är bättre på MkIV. Ska man filma lite seriösare är inte 5DSR rätt kamera.

För landskap så är 5DSR perfekt med ökad upplösning och skärpa/detaljrikedom. Filerna känns i början enorma och går att beskära ordentligt. Tillsammans med ett bra objektiv blir bilderna extremt skarpa, jag har ibland fått lägga på lite oskärpa i porträtt för att inte få bilderna för avslöjande.

Jag använder själv numera enbart 5DSR, både privat ute i skogen och på jobbet med reportage och porträtt. Det går lite långsammare i Lightroom med de större bildfilerna, kan kanske vara något att fundera över om man har en lite segare dator.

5DS har jag personligen svårt att se någon egentlig anledning att köpa. Då får man bara högre upplösning och långsammare fps men ingen ökad detaljrikedom jämfört med R-modellen. Men andra har säkert annan uppfattning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon Eos 5Ds och 5DsR tillhör samma generation som 5D Mark III. De har en mer högupplöst sensor och ny spegel, men mycket är sig likt från 5D Mark III.

5D Mark IV har samma nya spegel som 5Ds/R, men mycket mer nytt eftersom det är en ny generation. 5D4 har större dynamiskt omfång än 5Ds/R och 5D Mark III tack vare nyare sensorteknik med kortare analoga signalvägar. Lägre elektronikbrus ger större dynamiskt omfång. Andra fördelar är wifi och gps.

Jag har testat alla modeller och upplever liten skillnad i verklig upplösning mellan 5Ds och 5D Mark IV trots 20 megapixels skillnad. Det beror på att 5D Mark IV har ett mindre kraftigt lågpassfilter. I 5DsR är lågpassfiltret eliminerat och i kombination med fler pixlar så ser man bättre detaljteckning (om man förstorar bilder väldigt kraftigt).

Läs gärna Fotosidans test av 5D Mark IV som jag skrivit. Där finns direkt jämförelser med andra Canon-modeller: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-canon-eos-5d-mark-iv.htm
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Om det gäller stjärnor och nattfotografering, är 5D4 bäst på höga iso med mindre färgflammigt brus. Jag hade personligen valt 5D4 utan tvekan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Spelar inte pengarna någon roll och du inte uttalat vill använda de 50,6 mp som 5dsr har så håller jag med övriga. 5dmkiv är nyare och lite bättre på allt. Med det sagt vill jag ändå säga att 5dsr verkligen är trevlig att arbeta med. Känns rapp och träffsäker. Jag oroade mig mycket kring de stora filerna före köp och visst drar det ner tempot i redigeringen en del men inte så mycket att det stör mig. Det finns att köpa till ett wifi-kort från Canon som gör kameran mer modern, nackdelen är att inga bilder registreras på det kortet.
Jag hittade min begagnad för 21000kr och det är otroligt mycket kamera för de pengarna i mitt tycke.

När är jag glad för de 50,6 mp:
Vid landskapsbilder där mitt utsnitt inte blev så lyckat men där en liten del av bilden visar sig intressant. Som att fota landskap med tele.

När jag fotar porträtt av barn i studio eller ute. Jag kan fota helkropp och väljer sedan beskärning i efterhand. Pixlarna räcker fint för även ett nära porträtt av bara ansiktet. Det blir då en bra blandning och jag missar inte den roliga posen eller skuttet, vinken eller vad som kan tänkas dyka upp just när jag zoomat in nära.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Hej igen..

Wow.. Vilket härligt community, så många snabba utförliga svar och råd/tips jag fick. Det löste endel funderingar jag haft. Det lutar antagligen mot en 5D 4.. även om 5dsr med 50,6 mpx lockar lite. Vad jag har förstått så är 5D 4 förbättrad för väder och vind. Vilket kan vara bra om man ska köra landskap.

Om jag nu skulle hitta en kamera på beg marknaden. Finns det något sätt att ta reda på antalet exponeringar och hur bär man sig åt i sånt fall?

Tack igen för alla tidigare svar! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
5D Mark III och 5Ds/R är rejält tåliga och tätade yrkeskameror. Så var inte orolig för den saken.

Det går att kolla exponeringar på 5Ds/R och tidigare modeller genom att ladda upp en råfil på sajter som tar några kronor för att avläsa antalet exponeringar. 5D4 verkar svårare att avläsa.

Kamerorna klarar väldigt många exponeringar, så slutarbyten är rätt ovanliga numer. Och skulle man behöva byta slutaren så är det inte dödligt dyrt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Har inte den inbyggda funktionen som visar antalet avtryck i 1DX hittat ner till 5D än? Trodde den skulle komma dit i samband med 5D Mark IV.
 

OneAim

Aktiv medlem
5D Mark III och 5Ds/R är rejält tåliga och tätade yrkeskameror. Så var inte orolig för den saken.

Det går att kolla exponeringar på 5Ds/R och tidigare modeller genom att ladda upp en råfil på sajter som tar några kronor för att avläsa antalet exponeringar. 5D4 verkar svårare att avläsa.

Kamerorna klarar väldigt många exponeringar, så slutarbyten är rätt ovanliga numer. Och skulle man behöva byta slutaren så är det inte dödligt dyrt.
Hej Magnus
Eosinfo är ett verktyg som läser av exponeringar i bla. Eos 5D mk3. Har använt mig av det på min 5d mk3.
http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Läst på lite mer om 5D iv & fick reda på att i juni/juli så uppdateras kameran med C-Log. Har man en äldre version så kan man lämna in den till Canon för ca $99. C-log (Canon Log Gamm) är vad jag förstår till för filmare. Enligt https://youtu.be/Ik59GEQD0ig är det den enda uppdateringen som görs & tydligen så måste Canon skruva lite i kameran. Dvs ingen uppdatering man kan göra själv.

Tycker det är lite surt att de vill ta $99 som man skulle få med på en ny kamera till sommaren.

Att det inte verkar att utläsa antal exponeringar är ett annat minus.. speciellt om man vill köpa begangnat.

Läste även någonstans: Om man fotar i dual pixel raw så går det tydligen inte att efterbehandla formatet hursomhelst utan Canon's programvara DPP 4.5 som man exponerar i TIFF format. Man kan öppna filerna i senaste PH men det finns tydligen ingen fördel alls vad jag förstår!?

Irriterade kanske är att ta i, men jag förstår inte helt hur Canon tänkt här. Det finns andra alternativ som 5Ds/R om man nu vill köra Canon som det nu börjar luta åt.

Är jag ute och cyklar nu? Några tankar kring ovannämnda? :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tycker det är lite surt att de vill ta $99 som man skulle få med på en ny kamera till sommaren.
De vill antagligen undvika i risken att drunkna i kameror. Verkstäderna har ju inte tid att få in varje kamera som är såld sedan förra hösten. Med en avgift så kommer bara dem som faktiskt behöver funktionen.

Att det inte verkar att utläsa antal exponeringar är ett annat minus.. speciellt om man vill köpa begangnat.
Håller med. Canon verkar vilja snåla på funktioner från 1D X Mark II. Den visar ju antal exp. Dessutom kan den lagra inställningar på minneskortet mm.

Läste även någonstans: Om man fotar i dual pixel raw så går det tydligen inte att efterbehandla formatet hursomhelst utan Canon's programvara DPP 4.5 som man exponerar i TIFF format. Man kan öppna filerna i senaste PH men det finns tydligen ingen fördel alls vad jag förstår!?
Det är inte så konstigt ur en teknisk synvinkel. Det är helt ny teknik. Då tar det tid att utveckla mjukvaran. Adobe jobbar antagligen mot att ge stöd för alla funktionern med Dual Pixel RAW.
 

PMD

Aktiv medlem
Läste även någonstans: Om man fotar i dual pixel raw så går det tydligen inte att efterbehandla formatet hursomhelst utan Canon's programvara DPP 4.5 som man exponerar i TIFF format.
Om inte Canon har blivit helt galna så kan man även i DPP 4.5 (jag har inte uppdaterat till den versionen) exportera både till JPEG och TIFF. Det senare är nog vettigast om man ska bildbehandla vidare i t.ex. Photoshop eller GIMP.

DPP är en ganska bra program, tycker jag (och priset är ju helt rätt! :), men rätt många ratar det för att istället använda någon annan råkonverterare, som t.ex. Capture One eller Adobe Camera RAW. Antagligen för att få samma arbetsflöde oavsett vilket kameramärke de använder.

Man kan öppna filerna i senaste PH men det finns tydligen ingen fördel alls vad jag förstår!?
Vad PH är vet jag inte, men en gissning är att det programmet inte vet något om Dual Pixel RAW. Det är ju en helt ny teknik som Canon är ensamma om än så länge i systemkameror.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
De vill antagligen undvika i risken att drunkna i kameror. Verkstäderna har ju inte tid att få in varje kamera som är såld sedan förra hösten. Med en avgift så kommer bara dem som faktiskt behöver funktionen.

Ja det har du ju rätt i så klart.

Håller med. Canon verkar vilja snåla på funktioner från 1D X Mark II. Den visar ju antal exp. Dessutom kan den lagra inställningar på minneskortet mm.

Aha.. siste inte att det fick att lagra på minneskortet.

Det är inte så konstigt ur en teknisk synvinkel. Det är helt ny teknik. Då tar det tid att utveckla mjukvaran. Adobe jobbar antagligen mot att ge stöd för alla funktionern med Dual Pixel RAW.

Sant det oxå.. ska läsa på lite närmare om formatet. :)
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Vad PH är vet jag inte, men en gissning är att det programmet inte vet något om Dual Pixel RAW. Det är ju en helt ny teknik som Canon är ensamma om än så länge i systemkameror.
PH = Photoshop

Ja det förklarar ju endel.. men har för mig att Adobe brukar vara otroligt snabba med uppdateringarna. Nåväl.

Tack för svaren igen. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja det förklarar ju endel.. men har för mig att Adobe brukar vara otroligt snabba med uppdateringarna.
Visst är Adobe oftast snabba med uppdateringar. I bland är det inte svårare att lägga in ett kameranamn i en listan.

Men när det kommer ny teknik så blir det genast mycket svårare. Adobe slet länge med Fujifilms råfiler för att få till dem bra. Fujifilm har ett unikt färgfilter i de flesta av sina kameror. Till slut fick Fujifilm skicka sina tekniker till Adobe.

Som jag förstod dig kan du konvertera Canons Dual Pixel Raw-filer till vanliga bildfilerna. Då har de ju levererat det som de brukar till andra kameror. Sen får de programmera och testa en massa för att få till de nya funktionerna som det nya formatet medger.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Som jag förstod dig kan du konvertera Canons Dual Pixel Raw-filer till vanliga bildfilerna. Då har de ju levererat det som de brukar till andra kameror. Sen får de programmera och testa en massa för att få till de nya funktionerna som det nya formatet medger.
Om jag uppfattat det rätt så.. (ska läsa på mer) man kan öppna filerna i (i dagsläget) Adobe PH.. men man får inte ut några fördelar med .DPR filen eftersom PH inte läser in allt. Men det kommer väl så småningom.
 

afe

Aktiv medlem
Om jag uppfattat det rätt så.. (ska läsa på mer) man kan öppna filerna i (i dagsläget) Adobe PH.. men man får inte ut några fördelar med .DPR filen eftersom PH inte läser in allt. Men det kommer väl så småningom.
Bara ett tips - förkorta Photoshop med PS i stället för PH så vet alla vad du menar ;)
 
ANNONS