Annons

Kompaktkamera med 2 rattar

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hej, jag är ute efter en ny kamera.

Tänker mig en sensor kring m43-storlek och ett krav är att den har 2 rattar (en för bländare och en för slutartid).
Vill kunna fota i RAW-format också.

Finns det någon sån till ett rimligt pris?
Begagnade är också av intresse.
 

Janoz

Aktiv medlem
Hej, jag är ute efter en ny kamera.

Tänker mig en sensor kring m43-storlek och ett krav är att den har 2 rattar (en för bländare och en för slutartid).
Vill kunna fota i RAW-format också.

Finns det någon sån till ett rimligt pris?
Begagnade är också av intresse.
Ett förslag är Olympus OM-D M1 http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24057, som uppfyller dina krav. Jag har en sådan och är väldigt nöjd med den. Begagnade finns, men jag har inte koll på prisbilden.

Hälsningar
Jan
 

birneman

Medlem
Hej! Som ofta i forumet vid frågeställningar som denna, för att hjälpa dig vidare, kommer frågor som:
Vad har du för budget, vad är rimligt pris?
Vad ska du fotografera?
Vad har du för övriga krav på kameran?

Jag kan annars varmt rekommendera kompaktkameran jag använder - Panasonic LX100; m4/3-sensor, raw, har slutartidsratt ovanpå och bländarring på objektivet. Småbildsekvivalent zoomoptik 24-75/3.4-5.6. Kanonfin elektronisk sökare. Mycket trevlig och intuitiv att fota med. Kostar kring 5700 kr nu. Finns säkert billigare som begagnad.

Mvh Per Fehling
 

ajoe

Aktiv medlem
Håller med, vi har en LX100 som reservkamera i familjen. Väldigt pedagogiskt utförande med permanent bländarring, tidsratt och kompenseringsratt. Mycket enklare att förklara för familjemedlemmar när det mesta finns där utan att behöva gräva i menyer.

Snabb (blir mycket hästar), bra optik, WiFi, RAW och kompakt.

EVF:en är inte i Fujiklass, men det är begripligt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tänker mig en sensor kring m43-storlek och ett krav är att den har 2 rattar ...
Så stor sensor som 4/3 är sällsynt på kompakter (den tidigare nämnda Panasonic LX100 har det bara i teorin, inte i praktiken, men är ändå en bra kamera).

Däremot är det ganska vanligt med 1-tumssensorer (hälften så stor som 4/3), Canon har en hel serie (G3x, G5x, G7x, G9x) liksom Sony (fyra - eller är det fem? - generationer av RX100). Kanske hittar du något du gillar där?
 

KaniJonas

Aktiv medlem
Tack för tipsen hittils!

Jag har tittat lite på LX100 och OM-D M1 samt Fujifilm X70.
Alla 3 verkar bra, men OM-D M1 blir tyvärr för dyr för mig då jag behöver köpa till objektiv.

LX11 och X70 verkar båda väldigt bra och överkomliga pris. Men nu blev jag osäker när jag såg att ingen av dem är väderskyddad.

Så som svar på dina frågor Birneman.

Vad har du för budget, vad är rimligt pris?
Tänker mig kring 5000kr eller under.

Vad ska du fotografera?
Mestadels natur, jag kommer vara utomhus väldigt mycket och den kommer utsättas för regn och rusk.

Vad har du för övriga krav på kameran?
Det är nog de kraven jag skrev högre upp, plus vädertålighet.
 

ajoe

Aktiv medlem
Man kan ju fråga sig vad vädertätning egentligen innebär, det är ju ingen kameratillverkare som specar vädertäning med IP-beteckning som jag sett i alla fall. Det finns flera kameror som är vattentäta, jag har en Pana DMC-FT4, men den har liten sensor, inte så kul optik och trista bilder.

LX100 och X70 är ganska väsensskilda.

LX100 har elektronisk sökare, 3-gångers zoomobjektiv och på Panasonicvis goda prestanda att ta väldigt många bilder snabbt och filmning. Rätt mycket "bang for the bucks" alltså och därmed med nödvändighet en litet plastig framtoning.

X70 är helt annorlunda, med fast vidvinkelobjektiv, ingen sökare och gedigen kamerakänsla på Fujimanér. En Kamera! Dessutom ger den mig habegär, att ständigt ha med sig. Som jag redan är troende (Fuji X-T2) är jag beredd att lägga mig platt för Fujikänslan. Mums.

Men det är jag det...

Sedan finns det fina kameror med entumssensorer med fantastiska egenskaper (tänker t ex Sonys RX100-serie), men jag får en känsla av att det ibland är för mycket funktioner på en väldigt liten kamera och mycket menyer.
 

horvendile

Aktiv medlem
+1 för LX100, sett till originalposten. Trevlig kamera att ha att göra med.

Om man sedan lägger på krav på vädertätning, då... vete sjutton om det finns någon kamera som klarar kraven. Då kanske det är bättre att extrainvestera i ett regnskydd till kameran, det borde väl finnas? Jag har inte kollat.

Edit: nu har jag tagit en snabbkoll. Typ en sådan här kanske?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SHELLsmall
Nu blev jag lite sugen på en sådan (eller motsvarande) till min egen LX100...
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för tipsen hittils!

Jag har tittat lite på LX100 och OM-D M1 samt Fujifilm X70.
Alla 3 verkar bra, men OM-D M1 blir tyvärr för dyr för mig då jag behöver köpa till objektiv.
Det finns ju fler kameror med 4/3-sensor. Alla i listan kommer inte med objektiv, men rätt många. Drygt 20 i listan ryms i din budget.

När det gäller Fujifilm så finns det inte lika många, men en det finns en handfull med objektiv som ryms i din budget.

LX11 och X70 verkar båda väldigt bra och överkomliga pris. Men nu blev jag osäker när jag såg att ingen av dem är väderskyddad.
Alla kameror tål väder. Vissa kameror tål mer väder än andra. :)
Ungefär så kan man nog sammanfatta "vädertåligheten" hos konsumentkameror. Man behöver inte vara överdrivet försiktig med i stort sett någon kamera, men man bör försöka hålla kameran skyddad från störtskurar och dränkning.

Hur mycket man kan lita på tillverkarnas uppgifter om "väderskydd" är lite svårt att bedöma. Man får nog utgå från tidigare erfarenheter och vad folk har rapporterat (men ta allt med en nypa salt).
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan ju fråga sig vad vädertätning egentligen innebär, det är ju ingen kameratillverkare som specar vädertäning med IP-beteckning som jag sett i alla fall. Det finns flera kameror som är vattentäta, jag har en Pana DMC-FT4, men den har liten sensor, inte så kul optik och trista bilder.
En del tillverkare specificerar ett tryckdjup som kameran ska tåla, men då handlar det om renodlade badkameror (som går att snorkla med, och kanske sportdyka om man inte dyker för djupt).
 

birneman

Medlem
Alla kameror tål väder. Vissa kameror tål mer väder än andra. :)
Ungefär så kan man nog sammanfatta "vädertåligheten" hos konsumentkameror. Man behöver inte vara överdrivet försiktig med i stort sett någon kamera, men man bör försöka hålla kameran skyddad från störtskurar och dränkning.
Instämmer, med sunt förnuft kommer man långt för att skydda sin officiellt ej vädertåliga kamera. De flesta kameror tål som sagt några regnstänk och lite fuktig miljö. Jag har fotat i regn och rusk men alltid varit försiktig och torkat av efterhand, och kameror och objektiv har klarat sig fint.

Kameraskyddet som horvendile länkade till verkar ju annars väldigt klokt att ha om du tänker vara mycket ute i rent regn.

Instämmer också med ajoe om att Fujifilm har en fin kvalitet och känsla i sina grejor. X70 har ju också en lite större sensor (APC-S) än m4/3, och med det några olika fördelar. Dock har den inte någon sökare.
@ KaniJonas: Är sökare viktigt för dig, eller klarar du dig med en skärm?

Som PMD nämner finns det också systemkameror i prisklassen. både m4/3 och Fujifilm med APS-C, som är väldigt kompakta, framför allt med ett fast objektiv. Med zoomobjektiv på blir de dock något större än en "riktig" kompaktkamera med inbyggt objektiv.
@ KaniJonas: Är sensorstorleken viktig för dig, dvs ljusinsamling, dynamik, skärpedjup mm som följer det, eller är handhavandet och känslan i kameran viktigare?

Vad gäller kompaktkameror med sensorstorleken 1", dvs under m4/3 har jag tyvärr ingen koll på, och hoppas någon annan kan svara dig på, om nu det skulle vara intressant för dig.

Mvh Per Fehling
 

KaniJonas

Aktiv medlem
Ja men då kanske jag vågar mig nog på en LX100 eller X70.

Jag har inte funderat så mycket på det där med sökaren. Hade en Nikon D700 tidigare där jag förstås bara använde sökaren. Har också en Canon G11 med värdelös sökare där jag bara använde skärmen.
Så det beror helt på hur pass bra sökaren är. Det är ju svårt att avgöra utan att hålla i kameran. Ska se om det finns någon att klämma på i fotobutiken här på Åland.
Men över lag tycker jag inte sökaren känns jätteviktig.

Storleken på sensorn känns ganska viktig. Jag vill gärna ha bra kontroll över skärpedjupet och framför allt ett någorlunda bra dynamiskt omfång.
 

horvendile

Aktiv medlem
Men över lag tycker jag inte sökaren känns jätteviktig.

Storleken på sensorn känns ganska viktig. Jag vill gärna ha bra kontroll över skärpedjupet och framför allt ett någorlunda bra dynamiskt omfång.
På min LX100 använder jag helst, men inte uteslutande, sökaren.
Skärpedjupskontrollen är hyfsad för en kompaktkamera, det är trots allt relativt stor sensor och ljusstarkt objektiv, men som på en D700 blir det ju inte.

Vad gäller dynamiskt omfång kommer du hamna mellan G11 och D700 - och kanske närmare den senare än man i förstone kan tro. Sensorn i LX100 är visserligen mycket mindre, men också modernare. Gillar du DxO-kurvor så:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Panasonic-Lumix-DMC-LX100-versus-Canon-Powershot-G11-versus-Nikon-D700___981_620_441
 
ANNONS