Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur görs en fokusjustering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Jag lämnade in min D750 + 24-70 hos Nikon för att kontrollera fokuspunkter i hus samt sedan synca hus med objektiv. Fick tillbaks prylarna - nu hade jag fått massiv frontfokus på 24-70n. Påpekade problemet och de skickade låneutrustning under tider som plåser på såren. Idag fick jag återigen tillbaks allt - ingen åtgärd då är allt enligt spec. Funderade på om jag hade klabbat mig första gången jag testade prylarna - men icke.

Mitt hus med mitt 24-70 kräver +14. Mitt hus med deras 24-70 kräver ingen justering. Mitt objektiv frontfokuserar kraftigt även på deras hus.

Har mailat dem bilder och ska ringa dem imorgon, men just nu är jag väldigt nyfiken - någon som vet hur en justering går till där borta och hur man ev. kan ha kommit fram till att objektivet är perfekt?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har gjort en justering Nikon D7100 / Nikkor 80-200 f/2,8 . Hyfsat resultat.
I ditt fall börjar man misstänka att det är något skit med ditt objektiv.
Jag förmodar att man gör på samma sätt hos Nikon som man själv gör hemma. Dvs en plan bild med lite fyrkanter samt en linjal i 45 gr bredvid som man fotar och sedan justerar i kameran.
 

chrilles sida

Aktiv medlem
Jag lämnade in min D750 + 24-70 hos Nikon för att kontrollera fokuspunkter i hus samt sedan synca hus med objektiv. Fick tillbaks prylarna - nu hade jag fått massiv frontfokus på 24-70n. Påpekade problemet och de skickade låneutrustning under tider som plåser på såren. Idag fick jag återigen tillbaks allt - ingen åtgärd då är allt enligt spec. Funderade på om jag hade klabbat mig första gången jag testade prylarna - men icke.

Mitt hus med mitt 24-70 kräver +14. Mitt hus med deras 24-70 kräver ingen justering. Mitt objektiv frontfokuserar kraftigt även på deras hus.

Har mailat dem bilder och ska ringa dem imorgon, men just nu är jag väldigt nyfiken - någon som vet hur en justering går till där borta och hur man ev. kan ha kommit fram till att objektivet är perfekt?
Jag har beställt en Datacolor Spyder LensCal från CyberPhoto. Kommer på tisdag så nu ska alla objektiven fixas till. Inte billig men säkert bra.
 

jseffel

Aktiv medlem
Enligt personen i telefon så stoppades objektiven i nån maskin. Fick tyvärr inte tag på någon tekniskt bevandrad person. Fick det klassiska svaret om toleranser osv. Dock fruktansvärt märkligt när man gör en beställning på att objektivet inte ska behöva justering mot medskickat hus och det ändå ger +14. Tycker ju att de åtminstone kunde ta och montera objektivet på huset för att ta nån en bild - då hade det varit glasklart att uppdraget misslyckats kapitalt. Klabbet hade tydligen "långtidstestats" också. Nu skiter jag i det här, får konsekventa resultat vilket är det viktigaste. Kanske skulle prova att skicka utomlands nästa gång....

Ang. Spyder LensCal - har den själv och den är guld värd. Löjligt dyr plast dock men den har gjort livet väldigt enkelt när det kommer till justering.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte samma

Jag har gjort en justering Nikon D7100 / Nikkor 80-200 f/2,8 . Hyfsat resultat.
I ditt fall börjar man misstänka att det är något skit med ditt objektiv.
Jag förmodar att man gör på samma sätt hos Nikon som man själv gör hemma. Dvs en plan bild med lite fyrkanter samt en linjal i 45 gr bredvid som man fotar och sedan justerar i kameran.
Nej riktigt samma är det nog inte eftersom man inte använder microjusteringeringfunktionen. Tror nog snarare att det handlar om en mekanisk justering av af-sensorn så att den ska ge bra resultat på mer än ett avstånd, och vid zoomobjektiv på flera brännvidder. Är nog också så att flera verkstäder slarvar med kontrollen (har själv råkat ut för det med Canon). Vidare har jag själv råkat ut för att man mörkat för stora fel hos nya objektiv som inte har gått att justera.
 
ANNONS