Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Fick denna från Fuji Nordic imorse:

Dessvärre har vi ingen mer exakt information när kameran kan levereras.
Det råder stor brist på X-T20, men det kommer in små leveranser till oss kontinuerligt som vi skeppar ut.
Vi får hålla tummarna att den levereras till dig snart!
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över den relativa tystnaden på forumet. Jag hade väntat mig att fotosidan skulle explodera av trådar, kommentarer, recensioner och annonser av xt20 när den släpptes :p

Jag fotar en hel del vilt med en gammal tokina 400/5,6. Vad tror ni fungerar bäst då, xt1 eller xt20? Det är främst den mindre evf:en hos xt20 som gör mig osäker (när jag är beroende av manuell fokusering). Skulle ni säga att det är en dealbreaker eller hårklyveri att välja mellan dessa?
Använder xe1 idag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alla forum om kameror brukar ha 2 stycken mycket aktiva perioder. Först när kameran släpps blir det en massa spekulationer.
Nästa aktiva period är när många börjar få sina kameror levererade.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över den relativa tystnaden på forumet. Jag hade väntat mig att fotosidan skulle explodera av trådar, kommentarer, recensioner och annonser av xt20 när den släpptes :p

Jag fotar en hel del vilt med en gammal tokina 400/5,6. Vad tror ni fungerar bäst då, xt1 eller xt20? Det är främst den mindre evf:en hos xt20 som gör mig osäker (när jag är beroende av manuell fokusering). Skulle ni säga att det är en dealbreaker eller hårklyveri att välja mellan dessa?
Använder xe1 idag.
Definitivt xt1, xt20 har för litet grepp. Använder själv ett Samyang 135/2 på min xt20:a och kommer väldigt ofta åt knappar på baksidan ofrivilligt.

Fast å andra sidan funkar det med xe1 för dig kommer du klara dig bra med xt20 både vad gäller evf & storlek.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Definitivt xt1, xt20 har för litet grepp. Använder själv ett Samyang 135/2 på min xt20:a och kommer väldigt ofta åt knappar på baksidan ofrivilligt.

Fast å andra sidan funkar det med xe1 för dig kommer du klara dig bra med xt20 både vad gäller evf & storlek.
Kul att du kör på 135/2, jag har tittat på det en hel del. Är du nöjd?

Xe1 fungerar inte (avseende evf:en) så det är därför jag vill uppgradera. Jag får alldeles för få skarpa bilder därför att evf:en har för dålig upplösning (gissar jag iaf. Av de exempelbilder som jag hittar på nätet så bör det inte vara några problem med optiken).
Ergonomin har jag faktiskt inte stört mig så mycket på så det är inte något stort argument för xt1 för min del. Tvärt om så ser jag det som positivt att ha en mindre och lättare kamera.
Den eventuella dealbreakern är som sagt var evf:en...
 

"klick"

Aktiv medlem
En funktion jag tänkte testa är Focus Peaking:en på X-T20n. Är det nån annan som kör med den på tele. Funkar det bättre/lättare att hitta rätt än utan ? Blir jue MF på mitt gamla minolta 200mm.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Kul att du kör på 135/2, jag har tittat på det en hel del. Är du nöjd?

Xe1 fungerar inte (avseende evf:en) så det är därför jag vill uppgradera. Jag får alldeles för få skarpa bilder därför att evf:en har för dålig upplösning (gissar jag iaf. Av de exempelbilder som jag hittar på nätet så bör det inte vara några problem med optiken).
Ergonomin har jag faktiskt inte stört mig så mycket på så det är inte något stort argument för xt1 för min del. Tvärt om så ser jag det som positivt att ha en mindre och lättare kamera.
Den eventuella dealbreakern är som sagt var evf:en...
Jag har inga problem med evf:en på xt20 vid manuell fokusering. Funkar bra med 135/2, Takumar 50/1,4, Meike 28/2,8 & Samyangs 12/2.
Jag är mycket nöjd med 135/2:an, det är ett kanonobjektiv både på D800e och xt20. Gav 3690:- för det nytt på Cyberphoto och det är nog bland de bäst spenderade slantarna för min del vad gäller fotoprylar.
 

PMD

Aktiv medlem
En funktion jag tänkte testa är Focus Peaking:en på X-T20n. Är det nån annan som kör med den på tele. Funkar det bättre/lättare att hitta rätt än utan ? Blir jue MF på mitt gamla minolta 200mm.
Någon Fujifilmkameramodell som jag provade lite på en fotomässa för ett par år sen hade elektronisk snittbild. Det verkade mer lovande för manuell fokus än peaking, tyckte jag. Finns det i de senare modellerna, som t.ex. X-T20?
 

"klick"

Aktiv medlem
Någon Fujifilmkameramodell som jag provade lite på en fotomässa för ett par år sen hade elektronisk snittbild. Det verkade mer lovande för manuell fokus än peaking, tyckte jag. Finns det i de senare modellerna, som t.ex. X-T20?
Ja det ska finnas. Har inte provat ännu dock.
 

"klick"

Aktiv medlem
Fick minolta-adaptern idag. Funka prima. Den har en ring på som man styr bländaren i objektivet då objektivet inte har en separat bländaring. Problemet är att den är steglös utan markeringar så man vet inte vad man kör på. Provade lite snabbt och tycker det ger bra bilder för ett sånt gammalt objektiv. Fortfarande ljust så tog en bild vid F2.8.

Rolig retro-kombo om inte annat :)
 

Bilagor

"klick"

Aktiv medlem
Kan meddela att X-T20n fungerar bra som macro-filmkamera vilket var egentliga syftet till köpet för min del.

Fördelar/nackdelar

+
Displayen dimmas inte ned vid filmning i 4K och är fullgod styrka även i solsken.
Fokuspeekingen fungerar ypperligt. Mycket lättare att hitta fokus vid hög förstoring !

-
Inte exakt lika skarp 4K och ingen f-log som Sony t.ex. men tillräckligt bra skulle jag säga.
Rolling shutter ! Men det har i princip alla kameror i denna prisklass. Hade förväntat mig mindre rolling shutter av det jag läste innan köp dock. Det syns inte så mycket om man har kameran stadig.

Kopplade på ett stycke objektiv av denna typ. ($163)
http://www.seoenterprises.com/shop/product.php?productid=16267&cat=257&page=1

Den ska köras på 200mm tublins och når då 4X förstoring. Jag har dock ingen sån men jag tänkte jag testar och kör 50mm. Det är låångt utanför specifikationerna för både linsobjektiv och mikroskopobjektivet så jag förväntade mig en suddig bild men den var betydligt skarpare än jag trodde. Med 50mm tub blir förstoringen kanske 1.3x och arbetsavståndet kanske 6cm.

Hela kittet med kamera och allt väger 599g. Jämfört med ett Canon mpe65 som bara det väger 710g.
Säkerligen inte lika bra kvalle men smidigt blir det ! Väntar på helicoid och andra delar för att för att kunna ändra förstoring bl.a. samt iris för att kanske få djupare dof.

Test nedan. Första insekterna börjar vakna.

Liten hoppspindel.
https://www.youtube.com/watch?v=H9ktcqREiUo&feature=youtu.be

Testklipp uppsamplat till 60fps. Orkade inte göra det på det första då det tar 2timmar.
Verkar som man får mer bitrate av youtube då också vilket är en fördel vs 30fps.

https://www.youtube.com/watch?v=eX6fuWaqUBc&feature=youtu.be
 

Bilagor

Knas79

Aktiv medlem
Ingen som hört något mer om tillgång på kameror? Börjar bli smått irriterande att de aldrig dyker upp eller att ingen kan ge några svar.

Såg att Mediamarkt hade tagit bort den svarta från sin sida med, annars hade jag nog bytt från Rajala till MM.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ingen som hört något mer om tillgång på kameror? Börjar bli smått irriterande att de aldrig dyker upp eller att ingen kan ge några svar.

Såg att Mediamarkt hade tagit bort den svarta från sin sida med, annars hade jag nog bytt från Rajala till MM.
Lite längre upp på sidan skriver ju Samir att han fått mail från Fuji den 27/3. Skulle inte tro att så mycket mer har hänt under den gångna veckan.
 

smislo

Aktiv medlem
Lite längre upp på sidan skriver ju Samir att han fått mail från Fuji den 27/3. Skulle inte tro att så mycket mer har hänt under den gångna veckan.
Sitter i samma båt...ser att vissa har den gråa version på lager...jag beställt svarta med kit zoomen, 18-55/2-8-4... inget från RAJALA än...

Undrar om någon har fått den svarta version?

Jag svarade FUJI Nordic att jag hoppas skulle få den innan Påsk, inget respons på detta...

Har sålt allt från SONY, köpte igår 18-70/3.5-4.6 Nikon zoom att ha med D200 om inte X-T20 dyker innan Påskresa... väldigt tveksam...

Ska skicka e-post till Fuji Nordic och fråga varför har de problem att leverera den svarta X-T20... ska se om de svarar något...
 

smislo

Aktiv medlem
Det verkar inte bli någon X-T20 till Påsk...

Så skrev FUJI:

Hej Samir,

Det stämmer att det råder värre brist på den svart X-T20 än den i silver, men jag har dessvärre fortfarande ingen exakt leveransinformation...

Med vänliga hälnsingar / Kind regards,

Kajsa, FUJIFILM Nordic


"Samir Popaja" ---2017-04-04 21:49:57---"Samir Popaja" <7s7v@comhem.se>

"Samir Popaja" <7s7v@comhem.se>

2017-04-04 21:49


To
<ffnr-dc@fujifilm.eu>


cc


Subject
RE: X-T20 - conversation on Instagram....


Hej igen Kajsa ( FUJIFILM Nordic),

Undrar om jag har någon chans att få den svarta X-T20 innan Påsk? Ser att visa leverantörer har den gråa X-T20 på lager, äe det preblem med leveransen av den svarta X-T20?

Med vänlig hälsning
Samir Popaja
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar sägas att en bra häst har ingen färg. Det kanske kan få gälla för kameror också?
 

afe

Aktiv medlem
Vill man ha kameran i svart (eller annat) är det förstås relevant. Alla bryr sig inte, men gör man det är det ju jäkligt trist att köpa den man inte ville ha.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Är det någon som fått en svart X-T20 beställd i kit med objektiv levererad öht? Beställde ju själv bara kamerahus och det fick jag 3:e mars.
 
ANNONS