Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
6d är en bra kamera som Canon sålt många av. Frågan är om de flesta av dessa 6d ägare sitter på nålar och väntar på 6dmkii? Jag tror att en ny version behöver presentera något nytt och lite revolutionerande för att lanseringen ska bli lönsam. En vikbar skärm och lite bättre prestanda lär inte räcka. Konkurrensen från tex Fujifilms x-t2 och Sonys A-serie mm gör en 6dmkii mycket mindre intressant än 6d var 2012. Möjligen om priset var lågt satt men det är trots allt Canon vi pratar om ;). Ska bli spännande att följa.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag tror att en ny version behöver presentera något nytt och lite revolutionerande för att lanseringen ska bli lönsam.
Håller med.
Nuvarande 6D ger så pass bra bilder att det blir svårt att rättfärdiga ett byte till nyare modell. Det minsta som borde ingå är autofokussystemet som finns i 7D2 och 5D4. Om det fokussystemet inte finns i nya 6D, då blir i alla fall jag mycket besviken. Men vikbar skärm i en fullformatskamera lockar också.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Håller med. Det minsta som borde ingå är autofokussystemet som finns i 7D2 och 5D4. Om det fokussystemet inte finns i nya 6D, då blir i alla fall jag mycket besviken. Men vikbar skärm och fullformat lockar.
Frågan är vad som då talar för att köpa en 5dmkiv? En 6dmkii med samma autofokus, vikskärm och dessutom billigare lär ju helt döda 5-serien.

Jag vet inte om det är möjligt att få till en hybridsökare med både evf och ovf på en dslr, men en sådan sökare samt en vikskärm hade i mitt tycke blivit en intressant nisch för oss som inte väljer system utifrån att det ska vara litet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Frågan är vad som då talar för att köpa en 5dmkiv? En 6dmkii med samma autofokus, vikskärm och dessutom billigare lär ju helt döda 5-serien.
6D kan mycket väl få ett enklare AF-system, som 7D Mark II eller 80D. Det finns flera nivåer mellan 5D Mark IV och 6D. Dagens AF-system i 6D är ålderstiget och bättre AF står nog överst på de flestas önskelista.

Lite snabbare serietagning vill nog många också ha.

Med 24 megapixel, 5 bilder/s, AF som 80D eller 7D Mark II, mindre tåligt kamerahus, enklare videofunktion osv än 5D Mark IV så går det nog att motivera en prisskillnad-

Jag vet inte om det är möjligt att få till en hybridsökare med både evf och ovf på en dslr, men en sådan sökare samt en vikskärm hade i mitt tycke blivit en intressant nisch för oss som inte väljer system utifrån att det ska vara litet.
En tanke med 6D var att göra världens minsta fullformats-DSLR, och det är en position som 6D fortfarande ha. Den lilla formatet gör också till ett tydligt alternativ till 5D mark III & IV. Detta talar emot en utvikningsbar skärm som tar plats.

Hybrid-sökare vore intressant och är nog inte omöjligt.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
6D kan mycket väl få ett enklare AF-system, som 7D Mark II eller 80D. Det finns flera nivåer mellan 5D Mark IV och 6D. Dagens AF-system i 6D är ålderstiget och bättre AF står nog överst på de flestas önskelista.

Lite snabbare serietagning vill nog många också ha.

Med 24 megapixel, 5 bilder/s, AF som 80D eller 7D Mark II, mindre tåligt kamerahus, enklare videofunktion osv än 5D Mark IV så går det nog att motivera en prisskillnad-



En tanke med 6D var att göra världens minsta fullformats-DSLR, och det är en position som 6D fortfarande ha. Den lilla formatet gör också till ett tydligt alternativ till 5D mark III & IV. Detta talar emot en utvikningsbar skärm som tar plats.

Hybrid-sökare vore intressant och är nog inte omöjligt.
Var precis på väg att skriva att 6D mkII blir nog som en 80D fast med FF då som du, tycker jag, påpekar. Och det låter ju intressant ändå tycker jag då jag är fantastiskt nöjd med min 80D.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Var precis på väg att skriva att 6D mkII blir nog som en 80D fast med FF då som du, tycker jag, påpekar. Och det låter ju intressant ändå tycker jag då jag är fantastiskt nöjd med min 80D.
6D och 70D ingick i samma utvecklingsprojekt. Det är nog inte omöjligt att 6D Mark II och 80D kommer att dela mycket teknik. Det är ju båda två högsta modellen under pro-nivån (5D Mark IV och 7D Mark II).
 

gamleJ

Aktiv medlem
6D kan mycket väl få ett enklare AF-system, som 7D Mark II eller 80D. Det finns flera nivåer mellan 5D Mark IV och 6D. Dagens AF-system i 6D är ålderstiget och bättre AF står nog överst på de flestas önskelista.

Lite snabbare serietagning vill nog många också ha.

Med 24 megapixel, 5 bilder/s, AF som 80D eller 7D Mark II, mindre tåligt kamerahus, enklare videofunktion osv än 5D Mark IV så går det nog att motivera en prisskillnad-



En tanke med 6D var att göra världens minsta fullformats-DSLR, och det är en position som 6D fortfarande ha. Den lilla formatet gör också till ett tydligt alternativ till 5D mark III & IV. Detta talar emot en utvikningsbar skärm som tar plats.

Hybrid-sökare vore intressant och är nog inte omöjligt.
Det var främst Alves önskan om ett af motsvarande 5dmkiv som jag tänkte skulle kannibalisera. Liknande 80d:s af är nog mycket rimligt att förvänta.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Det troliga är väl att 6D MK II får 45 pkt autofokusen, men jag skulle nog föredra den 49 pkt autofokusen som finns i i den nya spegellösa modellen EOS M5 (den ska vara modernare å bättre). Vikbar skärm klarar jag mig utmärkt utan den gör bara kameran klumpigare! Däremot tycker jag den kan få en joystick och några snabb kommandon till. Tycker även man kan behålla den fina 20mp sensorn (en av Canons bästa).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag hoppas att den blir som en 80D men i fullformat.

Bättre AF, större dynamiskt omfång, pekskärm är nog för att jag ska vilja uppgradera.

Så länge som Canon har kvar den optiska sökaren så önskar jag att de kunde tillåta att man hakade på en separat EVF i blixtskon, som man kan på EOS M3 och M10. Det ör förstås inte en optimal konstruktion, men det måste ju vara otroligt lågt hängande frukt, eftersom de redan har LiveView etc.

Jag hoppas också att de kan kamma till sig och inkludera focus peaking etc. Inte för att jag personligen filmar, men det är ett bra hjälpmedel även för manuellt fokus och stillbilder
 

hermelin

Aktiv medlem
Några bilder till per sekund och ett lite mer avancerat autofokussystem är det enda jag saknar på min 6D. Sen får man väl se vad prislappen hamnar om det blir aktuellt med ett byte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så här kan jag tänka mig att en 6D Mark II blir. Befintliga 6D inom parantes.

24 megapixel (20mp)
45 AF-punkter (11 punkter)
5,5 bilder/s (4,5 bilder/s)
Snabb AF i live view (långsam AF i LV)
Dual pixel AF (ingen AF vid filmning)
Wifi + gps + blåtand (wifi + gps)
Dynamiskt omfång som 5D4 (DR som 5D3)
UHD video (FHD video)

Plus HDR-funktion, Dual Pixel Raw mm.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Eller så satsar dom på att få 6D mindre och bättre för filmning.

Kanske en spegellös FF som tar både EF och EF-S. Samma Coop som 6DIV vid 4K filmning, men med fördelen att kunna använda EF-S. Vikskärm och blixt med stödbelysning vid filmning.

Bra AF vid filmning men eftersom den är spegellös inte lika bra AF som 5DIV vid fotografering.

5b/s med EF och 10b/s när EF-S är på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eller så satsar dom på att få 6D mindre och bättre för filmning.

Kanske en spegellös FF som tar både EF och EF-S. Samma Coop som 6DIV vid 4K filmning, men med fördelen att kunna använda EF-S. Vikskärm och blixt med stödbelysning vid filmning.

Bra AF vid filmning men eftersom den är spegellös inte lika bra AF som 5DIV vid fotografering.

5b/s med EF och 10b/s när EF-S är på.
Jag tror det är helt uteslutet att de skulle ersätta en succé som 6D med något helt annorlunda. Det mest troliga är en ny uppdaterad version.

Men detta uteslutet inte på något sätt en spegelfri fullformatare. Jag tror det bara är en tidsfråga innan Canon och Nikon ger sig in i det segmentet.
 

PMD

Aktiv medlem
En tanke med 6D var att göra världens minsta fullformats-DSLR, och det är en position som 6D fortfarande ha.
Bara nästan, men jag tror nog också att Canon gärna vill hålla nere storleken på en efterföljare.

Inbyggd GPS (och WiFi) tyder på att man riktade sig till fotografer som reser en del och då är det ju trevligt med en ganska lätt och liten kamera.
 

control87th

Aktiv medlem
Canon har det nog lite tufft med att bestämma spec. på denna camera, kanske varför den dröjer så länge.

Å ena sidan vill de inte kannibalisera sina proffsigare modeller å andra sidan måste modellen hävda sig mot andra märken och slutligen måste det vara lönt för det stora potentiella köpgruppen av första generationens 6D att uppgradera.

Ta mig själv som exempel, jag är väldigt nöjd med nuvarande 6D, för att locka mig måste det finnas fler AF punkter som är lika bra som nuvarande versions centerpunkt och 4K filming är ett absolutkrav. Hur får de mig på kroken utan att samtidigt stjäla köpare från 5DmkIV???
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon har det nog lite tufft med att bestämma spec. på denna camera, kanske varför den dröjer så länge.
6D introducerades ett halvår efter 5D Mark III, och då var 5D Mark III dessutom ett halvår försenad pga jordbävning.

5D Mark IV introducerades i höstas, så det är nog inte aktuellt att släppa ett billigare alternativ (6D Mark II) förrän nu då det gått ett halvår.

Canon jobbar liksom många japanska företag med långsiktig produktstrategi. De brukar prata om femårsplaner. Sen händer det naturligtvis att de måste revidera sina planer, exempelvis om en konkurrent gör något oväntat, marknaden snabbt ändrar sig eller om en olycka sker (som när de tvingades ersätta 24/2,8, 28/2,8 och 35/2 pga översvämning på lagret).

Å ena sidan vill de inte kannibalisera sina proffsigare modeller å andra sidan måste modellen hävda sig mot andra märken och slutligen måste det vara lönt för det stora potentiella köpgruppen av första generationens 6D att uppgradera.
Precis. Därför lägger man en långsiktig plan med modellbyten med vissa intervaller. Dessa produktcykler har visat sig bli allt längre av flera anledningar. Dels har teknikutvecklingen mognat och dels har volymerna minskat. Det blir dyrt att ständigt köra utvecklingsprojekt och sedan behöva rea ut modellerna för att man ska in med en ny med få nya funktioner.

6D är nu snart 5 år gammal. Dags för en ersättare :)


Ta mig själv som exempel, jag är väldigt nöjd med nuvarande 6D, för att locka mig måste det finnas fler AF punkter som är lika bra som nuvarande versions centerpunkt och 4K filming är ett absolutkrav. Hur får de mig på kroken utan att samtidigt stjäla köpare från 5DmkIV???
Jag tror inte att det är några problem. Min spekulerade specifikation som jag skrev tidigare hamnar mellan 5D Mark IV och 6D utan att det känns som en "feg uppdatering".
 

StaffanW

Aktiv medlem
Canon har det nog lite tufft med att bestämma spec. på denna camera, kanske varför den dröjer så länge.

Å ena sidan vill de inte kannibalisera sina proffsigare modeller å andra sidan måste modellen hävda sig mot andra märken och slutligen måste det vara lönt för det stora potentiella köpgruppen av första generationens 6D att uppgradera.

Ta mig själv som exempel, jag är väldigt nöjd med nuvarande 6D, för att locka mig måste det finnas fler AF punkter som är lika bra som nuvarande versions centerpunkt och 4K filming är ett absolutkrav. Hur får de mig på kroken utan att samtidigt stjäla köpare från 5DmkIV???
Som sagt, riktigt vågad spekulation är att nästa 6DII blir spegellös och kan ta både EF och EF-S (i cropläge). Mer dedikerad för filmning. Samma sensor som i 5DIV med 1.7x crop för filmning, där man då även kan använda EF-S objektiv. Tex nya EF-S 18-135 IS STM med motorzoom.
Med spegellöst blir det naturligtvis inte lika bra AF som 5DIV, vilket inte tar köpare från den målgruppen.

Gamla 6D blir kvar i produktlinjen med något lägre pris. Nya spegellösa 6DII runt 20".
 

Bilagor

ANNONS