Annons

Bildkvalitet om bilderna sparas i iphone/ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en (säkert jättedum) fråga gällande Lightroom mobile och bildkvalitet. Det är så att jag för närvarande jobbar främst i Lightroom mobile nu, via iPhone eller iPad. (Jag är hobbyfotograf såklart..) Jag undrar, om jag för över en bild via kamerans wifi till iphone/ipad, redigerar bilden i iphonen i Lightroom mobile, sparar bilden till bildbiblioteket på telefonen och sedan mailar eller på annat sätt skickar/plockar upp den i datorn efteråt. Har bilden då bevarat sina storlek och kvalitet på samma sätt som om jag redigerat och sparat bilden på datorn direkt? Eller försämras bilden?
Detta är säkert en jättedum fråga men känner att jag måste veta om jag kan fortsätta göra såhär även med bilder som jag eventuellt vill printa och förstora...

Stort tack!
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en (säkert jättedum) fråga gällande Lightroom mobile och bildkvalitet. Det är så att jag för närvarande jobbar främst i Lightroom mobile nu, via iPhone eller iPad. (Jag är hobbyfotograf såklart..) Jag undrar, om jag för över en bild via kamerans wifi till iphone/ipad, redigerar bilden i iphonen i Lightroom mobile, sparar bilden till bildbiblioteket på telefonen och sedan mailar eller på annat sätt skickar/plockar upp den i datorn efteråt. Har bilden då bevarat sina storlek och kvalitet på samma sätt som om jag redigerat och sparat bilden på datorn direkt? Eller försämras bilden?
Detta är säkert en jättedum fråga men känner att jag måste veta om jag kan fortsätta göra såhär även med bilder som jag eventuellt vill printa och förstora...

Stort tack!
Det där lät som många steg… och i flera av momenten gissar jag att det är jpg-komprimering som försämrar bilden.

Absolut bäst är bildfil, gärna råformat, in i datorn.
Vill du redigera bilderna i Lightroom på mobilen så får du synka dessa från datorn med Lightroom. Sen kan du redigera i mobilen icke-destruktivt.

iPhone/iPad kan inte redigera råfiler. (brasklapp: det finns några få appar som gör det, men alla dras med någon begränsning).
 

Hankki

Aktiv medlem
iPhone/iPad kan inte redigera råfiler. (brasklapp: det finns några få appar som gör det, men alla dras med någon begränsning).
Borde inte lightroom mobile till ios klara rawfiler efter senaste uppdateringen? Android har inte fått den uppdateringen än, om den inte kommit de senaste veckorna.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jo det stämmer nog. Men skickar kameran över RÅ-fil till mobilen?
Ja det gör den. Har testat ikväll att ta in råfiler till LR i iPad via kabel, Apples lightning till usb och kamerans usb kabel, och synka vidare till datorn.
Har förhandsbeställt canons nya wifi kort till 7DmkII så när det kommer får man ju se hur det fungerar.
Öppnar man en fil på lightroom online så borde det vara en jpg som kommer dit, har väl att göra med webläsarens möjligheter att inte klara av råfiler.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag testade precis detta för ett par dagar sedan, överste bilden redigerat i datorn, den andra i telefonen, och den nedersta är jpeg redigerat på datorn.
Jag gillar LR för iPhone, men det finns en stor skillnad mellan resultat på telefon och dator, både i detaljer och brus i skuggorna. Beror naturligtvis på att på datorn kan man editera i råformat. Jag har inte testat råeditering på iphone, verkar lite krångligt än så länge...
Bilden redigerat på iPhone är 392KB, 1447x966, bilderna redigerade på datorn är 1,5MB 1600x1067
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Själva bildfilen försämras väl inte men hur bra blir redigeringen gjord på en (okalibrerad?) mobilskärm?
Ska bilden bara visas i mobilen är det väl OK.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Export av RAW (DNG) från iPhone 6s till MacBookPro

Hej!

Jag undrar, om jag för över en bild via kamerans wifi till iphone/ipad, redigerar bilden i iphonen i Lightroom mobile, sparar bilden till bildbiblioteket på telefonen och sedan mailar eller på annat sätt skickar/plockar upp den i datorn efteråt.
Detta är säkert en jättedum fråga men känner att jag måste veta om jag kan fortsätta göra såhär även med bilder som jag eventuellt vill printa och förstora...

Stort tack!
Nädå inte alls dum fråga - jag undrar däremot om det "spegelvända" förfaringssättet som jag uppfattar det -

Bilder som jag har tagit med iPhonen kan man ju numera spara i telefonen som RAW (DNG) vad jag förstår. Men jag lyckas inte överföra den bilden till min MacBookPro för bildbehandling och redigering i min laptop. Jag har förgäves försökt flytta över bilden trådlöst m hj a Google Drive som generellt funkar alldeles utmärkt för att trådlöst överföra alla sorts filer mellan mina 4 enheter, iPhone 6s, iPad Mini4, MacBookPro och den stationära PC W7.

Att jag inte använder iCloud-köret, är att jag min idiot har inte fattat hur man gör/hur det funkar, Google Drive är superenkelt och funkar perfekt med stort gratis transfereringsutrymme.

Att spara bilder tagna med telefonen som RAW (DNG) kom väl med uppdateringen till nytt operativsystem i telefonen, jättebra, men jag vill ju förstås kunna processa råfilerna i Photoshop, Lightroom, Photomatix, Neat Image osv., och inte i smartphonen. Telefonens kamera är ju riktigt bra, men bildbehandlingen vill jag göra annorstädes!

Hoppas nån vet besked och kan tipsa mig!
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag testade precis detta för ett par dagar sedan, överste bilden redigerat i datorn, den andra i telefonen, och den nedersta är jpeg redigerat på datorn.
Jag gillar LR för iPhone, men det finns en stor skillnad mellan resultat på telefon och dator, både i detaljer och brus i skuggorna. Beror naturligtvis på att på datorn kan man editera i råformat. Jag har inte testat råeditering på iphone, verkar lite krångligt än så länge...
Bilden redigerat på iPhone är 392KB, 1447x966, bilderna redigerade på datorn är 1,5MB 1600x1067
Se mitt inlägg #8 ovan i denna tråd - jag vill ju redigera iPhonebilderna i RAW på laptopen (Mac) - "hur gör djur?"
/B
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har en (säkert jättedum) fråga gällande Lightroom mobile och bildkvalitet. Det är så att jag för närvarande jobbar främst i Lightroom mobile nu, via iPhone eller iPad. (Jag är hobbyfotograf såklart..) Jag undrar, om jag för över en bild via kamerans wifi till iphone/ipad, redigerar bilden i iphonen i Lightroom mobile, sparar bilden till bildbiblioteket på telefonen och sedan mailar eller på annat sätt skickar/plockar upp den i datorn efteråt. Har bilden då bevarat sina storlek och kvalitet på samma sätt som om jag redigerat och sparat bilden på datorn direkt? Eller försämras bilden?
Detta är säkert en jättedum fråga men känner att jag måste veta om jag kan fortsätta göra såhär även med bilder som jag eventuellt vill printa och förstora...

Stort tack!
Tjena!

Jag gör precis samma sak nu innan jag lyckats köpa mig en dator, dvs för över bilderna trådlöst från min D7200 till min iPad. Dock lägger jag dem på jobbdatorn också för att ha bildfilen kvar när jag väl köpt dator.

När jag har jämfört samma bild på jobbdatorn och iPaden ser jag stor skillnad vad gäller skärpa, kontraster, färger mm. Om man zoomar 100% upplever i alla fall jag att bilden som överförts trådlöst är betydligt mer pixlig.

Jag har dock inte provat med kabel till min iPad så det kan jag inte uttala mig om.

//Adam
 

Hankki

Aktiv medlem
Nädå inte alls dum fråga - jag undrar däremot om det "spegelvända" förfaringssättet som jag uppfattar det -

Bilder som jag har tagit med iPhonen kan man ju numera spara i telefonen som RAW (DNG) vad jag förstår. Men jag lyckas inte överföra den bilden till min MacBookPro för bildbehandling och redigering i min laptop. Jag har förgäves försökt flytta över bilden trådlöst m hj a Google Drive som generellt funkar alldeles utmärkt för att trådlöst överföra alla sorts filer mellan mina 4 enheter, iPhone 6s, iPad Mini4, MacBookPro och den stationära PC W7.

Att jag inte använder iCloud-köret, är att jag min idiot har inte fattat hur man gör/hur det funkar, Google Drive är superenkelt och funkar perfekt med stort gratis transfereringsutrymme.

Att spara bilder tagna med telefonen som RAW (DNG) kom väl med uppdateringen till nytt operativsystem i telefonen, jättebra, men jag vill ju förstås kunna processa råfilerna i Photoshop, Lightroom, Photomatix, Neat Image osv., och inte i smartphonen. Telefonens kamera är ju riktigt bra, men bildbehandlingen vill jag göra annorstädes!

Hoppas nån vet besked och kan tipsa mig!
Byt till OneDrive och slå på automatisk bildöverföring. OneDrive kan dock inte visa dng filerna men överföring till datorn går snabbt och superenkelt.
Har du photoshop CC får du ju även lightroom mobile så får du ju även synkningen till LR i datorn enkelt.
ProCamera är också en app som tillåter manuella inställningar i iPhone. RAW till iPhone finns med deras 12 Mpix kameror från iOS 10.
RAW fungerar inte med iOS egen kamera utan apple har helt lämnat den biten åt andra.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om förslaget med OneDrive.

Det är så jag för över mina foton ifrån mina telefoner (både med iOS och Windows) till Mac/PC (orkar inte heller att bildbehandla på telefon eller iPad).
 

martinator

Aktiv medlem
Ja det gör den. Har testat ikväll att ta in råfiler till LR i iPad via kabel, Apples lightning till usb och kamerans usb kabel, och synka vidare till datorn.
Har förhandsbeställt canons nya wifi kort till 7DmkII så när det kommer får man ju se hur det fungerar.
Öppnar man en fil på lightroom online så borde det vara en jpg som kommer dit, har väl att göra med webläsarens möjligheter att inte klara av råfiler.
När man in Adobe Camera Raw gör justeringar i en RAW-fil sparas alla dessa i en sparat fil (.xmp). Hur det funkar i Lightroom vet jag inte, men sparas ändringar i en separat fil lär det bli problem att få med sig justeringar mellan enheterna.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
ProCamera är också en app som tillåter manuella inställningar i iPhone. RAW till iPhone finns med deras 12 Mpix kameror från iOS 10.
RAW fungerar inte med iOS egen kamera utan apple har helt lämnat den biten åt andra.
Hej!
Nu har jag köpt appen ProCamera för 55:-till min iPhone 6s och laddat ner den i telefonen...Men det funkar fortfarande inte. Jag kunde ju dessförinnan iofs spara om en bild, tagen med telefonen, som RAW (DNG) i telefonen - men det gick inte att överföra den till min Mac laptop som DNG för vidare bildbehandling. Ut ur kameratelefonen blir den bara jpeg, som jag inte vill ha. Kan vara "skit bakom spakarna" förstås...är det så iila?
/B
 

x-country

Aktiv medlem
Använder du iCloud-bildbibliotek?

Om du gör det så sparas bilderna i ditt iCloud-bildbibliotek och du kan synka dina Apple-enheter som är kopplade till kontot beroende på inställningar som du väljer.
 

Hankki

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag köpt appen ProCamera för 55:-till min iPhone 6s och laddat ner den i telefonen...Men det funkar fortfarande inte. Jag kunde ju dessförinnan iofs spara om en bild, tagen med telefonen, som RAW (DNG) i telefonen - men det gick inte att överföra den till min Mac laptop som DNG för vidare bildbehandling. Ut ur kameratelefonen blir den bara jpeg, som jag inte vill ha. Kan vara "skit bakom spakarna" förstås...är det så iila?
/B
Dum fråga kanske men har du ställt filformat i inställningarna i appen till RAW alt. RAW + jpeg?
Jag synkar via OneDrive och har inga problem. Använder iPhone 7 och PC.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Rawformat med kameran i mobilen - nu funkar det!

Bilder som jag har tagit med iPhonen kan man ju numera spara i telefonen som RAW (DNG) vad jag förstår. Men jag lyckas inte överföra den bilden till min MacBookPro för bildbehandling och redigering i min laptop. Jag har förgäves försökt flytta över bilden trådlöst m hj a Google Drive som generellt funkar alldeles utmärkt för att trådlöst överföra alla sorts filer mellan mina 4 enheter, iPhone 6s, iPad Mini4, MacBookPro och den stationära PC W7.

Att spara bilder tagna med telefonen som RAW (DNG) kom väl med uppdateringen till nytt operativsystem i telefonen, jättebra, men jag vill ju förstås kunna processa råfilerna i Photoshop, Lightroom, Photomatix, Neat Image osv., och inte i smartphonen. Telefonens kamera är ju riktigt bra, men bildbehandlingen vill jag göra annorstädes!
/QUOTE]

Nu har jag fått det att funka som jag vill hade det - I

I och med att jag har LIghtroom CC så har jag ju också Lightoom mobile, både i telefonen och i läsplattan. Jag tar alltså bilderna med min iPhone 6s i Lightroom mobile-appen, och genom att den synkas med både paddan och Lightroom CC på Mac:en får jag ju enkelt över bilderna i raw-format (DNG) dit och kan redigera i Lightroom på Mac:en. Man måste alltså välja kamerasymbolen inne i Lightroom mobile-appen, i teleonens normala kamerafunktion "utanför" Lihtroom funkar det inte. Häftigt!
mvh
/B
 
ANNONS