Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har inte märkt någon skillnad i hastighet med två kort i, men däremot räcker batteriet markant längre med bara ett snabbt kort i plats 1 (jag kör Lexars snabbaste UHS-II). Det är rätt naturligt eftersom det går mindre ström när skrivningen till kort går snabbare.

För övrigt köpte jag extragreppet till min X-Pro 2 idag. Blev bättre grepp (framför allt med 56/1,2:an monterad eftersom den är rätt tung). Bra också med det inbyggda stativfästet av Arcatyp.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte märkt någon skillnad i hastighet med två kort i, men däremot räcker batteriet markant längre med bara ett snabbt kort i plats 1 (jag kör Lexars snabbaste UHS-II). Det är rätt naturligt eftersom det går mindre ström när skrivningen till kort går snabbare.
Sista meningen är inte en självklar slutsats. Ju snabbare skrivning desto större strömförbrukning, vanligtvis. Jag tror mer på att den lägre strömförbrukningen i ditt fall beror på att kameran bara behöver skriva till ett, istället för två, kort.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag laddade ner uppgraderingen till X-T2 i går kväll. Befinner mig just nu i Wien och har inte min X-PRO2 med mig. Så där får jag vänta till jag kommer hem till Göteborg.
Gick igenom menyerna på X-T2 och såg vid en snabb genomgång egentligen inga skillnader mot tidigare.
Har nu på morgonen testat en del och märker inte heller då några skillnader.
De finns säkert där men man får nog ta listan över förbättringarna och gå igenom dem en efter en för att testa dem.
På X-PRO2 bör de vara lite mer uppenbara som AF-C inställningar som tidigare saknats osv.
Dat enda jag märkt så här långt är att man kan göra fokuspunkten mindre än tidigare för att bli mer exakt.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har jag uppdaterat X-Pro2. Har gått igenom alla punkterna som ska finnas i uppdateringen och det verkar fungera felfritt.

Jag blev först lite impad över listan med nya funktioner, men för någon som uteslutande använder OVFen och RAW-filer är det lite av ett antiklimax.

T-inställningen upp till 15 min är välkommen, den hade jag behövt nyårsnatten. Autoinställningen för kortaste slutartid beroende på objektiv vid Auto-ISO verkar bra. Tilläggen av AF-C Custom settings kanske är användbart om man lyckas lista ut de olika inställningarna i stundens hetta. Övriga funktioner är mindre användbara och det som skulle förbättrat handhavandet, att kunna byta ISO med fronthjulet, det fick vi inte i X-Pro2 den här gången.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag uppdaterat X-Pro2. Har gått igenom alla punkterna som ska finnas i uppdateringen och det verkar fungera felfritt.

Jag blev först lite impad över listan med nya funktioner, men för någon som uteslutande använder OVFen och RAW-filer är det lite av ett antiklimax.

T-inställningen upp till 15 min är välkommen, den hade jag behövt nyårsnatten. Autoinställningen för kortaste slutartid beroende på objektiv vid Auto-ISO verkar bra. Tilläggen av AF-C Custom settings kanske är användbart om man lyckas lista ut de olika inställningarna i stundens hetta. Övriga funktioner är mindre användbara och det som skulle förbättrat handhavandet, att kunna byta ISO med fronthjulet, det fick vi inte i X-Pro2 den här gången.
Det var ju inte så stor skillnad mellan X-T2 och X-PRO2 innan uppdateringen. Jag fotar fota med båda och tänker inte på skillnaden egentligen.
Nu har skillnaden blivit ännu lite mindre.
Dessa förbättringar är väl som att bättra på glasyren på tårtan. Jag har fotat en hel del i dag på min svärfars begravning här i Österrike. Jag kan inte påstå att jag egentligen märkte någon skillnad alls nu efter att uppgraderat X-T2. Det kändes precis som vanligt.
 

alfin

Aktiv medlem
Är det någon som lyckats få EVF:en och LCD:n att visa någotsånär samma färgåtergivning, med de justeringar som går att göra i kamerans setup meny/screen settings? Berätta gärna hur ni gjort då.
 

afe

Aktiv medlem
Tidigare diskuterades effekten av elektronisk slutare. Det funkar rätt bra och blir åtminstone inte bananformigt ...

Det här är en MC i inte så hög fart (cirka 50 km/h) och kameran har inga problem att följa den med min 56/1,2. Effekten på hjulen blir dock inte så vacker med 1/14000 sekund.

.
 

Bilagor

voitcanon

Aktiv medlem
Någon som har problem att ibland kameran får fnatt och knäpper en svart bild? Kameran väljer alltså kortaste tiden 1/32000. Händer bara med elektronisk slutare.
 

mankepanke

Aktiv medlem
Problem med mjukvaruuppdatering!

Har försökt uppdatera mjukvaran i min X-Pro2 och tycker att jag följt alla instruktioner, men när jag sätter i kortet med nedladdningen på i kameran och ska starta uppdateringen får jag följande felmeddelande: "Inbyggt program hittades ej i kortplats 1. Stäng av kameran." Någon som har något förslag på vad problemet är och hur jag löser det?
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Har försökt uppdatera mjukvaran i min X-Pro2 och tycker att jag följt alla instruktioner, men när jag sätter i kortet med nedladdningen på i kameran och ska starta uppdateringen får jag följande felmeddelande: "Inbyggt program hittades ej i kortplats 1. Stäng av kameran." Någon som har något förslag på vad problemet är och hur jag löser det?
Har egenligen inte en aning. Men har du provat att formatera om kortet och eller bytt minneskort, ladda hem filen igen och spara samt tagit ut batteriet från kameran och haft den ute stund och sen provat igen. :) Ta också ut om du har två minneskort, vet inte om det kan störa också.

Funkar inte det så skulle jag gått till kamerabutiken eller ringt dem.



Henrik
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Har egenligen inte en aning. Men har du provat att formatera om kortet och eller bytt minneskort, ladda hem filen igen och spara samt tagit ut batteriet från kameran och haft den ute stund och sen provat igen. :) Ta också ut om du har två minneskort, vet inte om det kan störa också.

Funkar inte det så skulle jag gått till kamerabutiken eller ringt dem.



Henrik
Ja, det borde räcka. kortet ska ju formateras i kameran och alltså därmed vara tomt. Då åker filen automatiskt till roten på kortet. Ligger det en annan mapp där kan det hända att den hamnar där och då fungerar det inte.

Tycker också, precis som Henrik, att du borde ladda hem filen på nytt. Kan ju hända att den blivit korrupt under överföringen.
 

alfin

Aktiv medlem
Som redan sagts, ladda ner firmwarefilen igen. Formatera om kortet i kameran och sätt det i en separat kortläsare. Kopiera firmwarefilen till kortet. Sätt in det i första kortplatsen. Håll in Disp/Back och sätt på kameran. Släpp Disp/Back-knappen och följ instruktionerna på skärmen. Klart!
 

jakani

Ny medlem
Som redan sagts, ladda ner firmwarefilen igen. Formatera om kortet i kameran och sätt det i en separat kortläsare. Kopiera firmwarefilen till kortet. Sätt in det i första kortplatsen. Håll in Disp/Back och sätt på kameran. Släpp Disp/Back-knappen och följ instruktionerna på skärmen. Klart!
Hej angående din uppgradering så skall du TA BORT det minustecken och 3 an. Så filen skall heta FWUP0008.DAT
och sätt den sedan i kameran och följ rutinen som skall vara och kameran fixar nya programvaran
Lycka TILL
 

jakani

Ny medlem
Har egenligen inte en aning. Men har du provat att formatera om kortet och eller bytt minneskort, ladda hem filen igen och spara samt tagit ut batteriet från kameran och haft den ute stund och sen provat igen. :) Ta också ut om du har två minneskort, vet inte om det kan störa också.

Funkar inte det så skulle jag gått till kamerabutiken eller ringt dem.



Henrik
Hej angående din uppgradering så skall du TA BORT det minustecken och 3 an. Så filen skall heta FWUP0008.DAT
och sätt den sedan i kameran och följ rutinen som skall vara och kameran fixar nya programvaran
Lycka TILL
 
ANNONS