Annons

Ny utrustning till hobbyfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

linn17

Medlem
Hej!

Fotograferandet har blivit en av mina stora intressen, även om mina bilder är i någon direkt proffsnivå. Dock är min ambition att börja sälja

Hursomhelst var jag tvungen att sälja min gamla ärvda Canon 450D för ett tag sedan. Nu är allt runtomkring är lite mer stabilt så är planen att köpa ny utrustning.

Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska lägga mig rent nivåmässigt mer än att min ekonomiska maxgräns är 15000.

Jag föredrar Canon men alla förslag är välkomna. Både kamerahus och objektiv till porträtt, konsert och djurfoto.

Vet inte om det är tillåtet men länkar min insta för att ni ska få en bild om var jag ligger någonstans på en skala både områdes- och nivåmässigt (?)

Annars tar jag givetvis bort den såklart. :)

https://www.instagram.com/lhfotografi/

Mvh
Linnéa

Ps. om ni hade kunnat skriva någon rad om kritik på bilderna hade det varit uppskattat, både bra och dålig.
 
Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
Hej!

Fotograferandet har blivit en av mina stora intressen, även om mina bilder är i någon direkt proffsnivå. Dock är min ambition att börja sälja

Hursomhelst var jag tvungen att sälja min gamla ärvda Canon 450D för ett tag sedan. Nu är allt runtomkring är lite mer stabilt så är planen att köpa ny utrustning.

Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska lägga mig rent nivåmässigt mer än att min ekonomiska maxgräns är 15000.

Jag föredrar Canon men alla förslag är välkomna. Både kamerahus och objektiv till porträtt, konsert och djurfoto.

Vet inte om det är tillåtet men länkar min insta för att ni ska få en bild om var jag ligger någonstans på en skala både områdes- och nivåmässigt (?)

Annars tar jag givetvis bort den såklart. :)

https://www.instagram.com/lhfotografi/

Mvh
Linnéa

Ps. om ni hade kunnat skriva någon rad om kritik på bilderna hade det varit uppskattat, både bra och dålig.
Det låter som om du skall ha en entusiastmodell med riktiga reglage. I Nikons värld blir det D7200 och i Canonträsket EOS 80D. Av dessa två har Nikon en vassare sensor med bättre dynamiskt omfång. Små skillnader dock, kanske inget du kommer märka. Blir budgeten tight, kolla på föregående modeller. Dom poppar upp regelbundet på blocket eller här på köp & sälj.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
innan

Har Nikon själv och är nöjd MEN om jag personligen skulle starta på scratch igen så skulle det bli en spegellös. Definitivt och utan tvekan

Sony FF alt APS-C eller Fuji´s APS-C ligger nog närmast att värdera innan definitivt beslut
 

linn17

Medlem
Har Nikon själv och är nöjd MEN om jag personligen skulle starta på scratch igen så skulle det bli en spegellös. Definitivt och utan tvekan

Sony FF alt APS-C eller Fuji´s APS-C ligger nog närmast att värdera innan definitivt beslut
Hmm inte funderat på spegellöst så låter intressant, ska kolla upp det!
 

linn17

Medlem
Det låter som om du skall ha en entusiastmodell med riktiga reglage. I Nikons värld blir det D7200 och i Canonträsket EOS 80D. Av dessa två har Nikon en vassare sensor med bättre dynamiskt omfång. Små skillnader dock, kanske inget du kommer märka. Blir budgeten tight, kolla på föregående modeller. Dom poppar upp regelbundet på blocket eller här på köp & sälj.

Kollat runt lite och funderade på Canon 760D och Canon EF 70-200mm f/4 L USM

Tror du ni att det är något som hade kunnat passa mig (även om det är svårt att säga), samt för- och nackdelar? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har kört med både Canon och Nikon och nu Fuji, kör nu bara Nikon och Fuji.
Om jag vore du så skulle jag satsa på att köpa en riktigt bra begagnad Nikon kamera( eller motsvarande Canon) i stil med Nikon D700/Df alternativt en D3 och en begagnad 24-70 exempelvis. Då har du en bra kamera även om den är äldre som har bra brusnivå( ser att du gillar events och konsertbilder bla).

Med nikon sedan har du ju väldigt mycket fina begagnade objektiv när du vill bygga på din utrustning också.

Alternativt om du vill köra lättare utrustning och har råd att investera efter att du skaffat din grund utrustning där, köp en begagnad Fuji X-T1 och några av deras fantastiska zoomar eller fasta objektiv som också finns bra begagnat nu, dom har liksom inga dåliga objektiv heller så allt du väljer där blir bra saker och jättekul att fotografera med.
Ska du ha bra blixt system framöver skulle jag dock köra Nikon, eftersom du kör mycket events etc är ju deras TTL och creative lighting system väldigt bra för att vara portabel fotograf med blixt.
Dessa är iaf mina tips och något jag hade velat veta om då jag startade upp i början:)
Lycka till!
/Martin.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle tveköst satsa på Fuji (köper du begagnat får du mycket för 15 000). Jag körde själv tidigare med Nikon D3 och deras stora, tunga och dyra ljusstarka zoomar. Jag tycker min Fuji ger lika bra resultat för mindre vikt och pengar.

Här ett exempel på konsertbild med Fujin. Finns i större format (och fler bilder) på Flickr.
.
 

Bilagor

HenryB

Aktiv medlem
Kollat runt lite och funderade på Canon 760D och Canon EF 70-200mm f/4 L USM

Tror du ni att det är något som hade kunnat passa mig (även om det är svårt att säga), samt för- och nackdelar? Eller är jag helt ute och cyklar?
Törs inte uttala mig om 760D, jag är en Nikonist och har aldrig hållt i en 760D. Men det jag tycker man skall tänka på när man väljer kamera som entusiast är att den skall vara lättarbetad. Reglage och funktioner skall gå snabbt att ändra utan att man behöver gå in i menyerna och klicka 5ggr. Billigare kameror har dessa begränsningarna inbyggda medvetet. Det är först när man går upp i pris som kameran blir "användbar" i mitt tycke. Av denna anledning så kan din budget bli tight så då kan begagnat vara en bra lösning.

Besök gärna en butik så du kan känna och klämma. Fundera över vilka reglage som du använder mest och om dessa är snabbåtkomliga. Kolla så kameran passar i din hand och att dina fingrar når till reglagen. En annan viktig aspekt när man väljer kamera är att man måste se på helheten. Man köper in sig i ett ekosystem av optik, blixtar och tillbehör. Här är Canon och Nikon säkra kort, finns mängder av bra optik och tillbehör. Fujufilim nämdes i tråden och kan vara värt att kolla upp. Sony skulle jag hoppat över helt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Mycket fina bilder, du kommer att få fina bilder vad du än väljer för fabrikat och modell.

Jag kör själv Canon, men är inte dummare än att jag inser att varje fabrikat har sina styrkor och svagheter. Det som gjorde att jag valde Canon för ett par år sen då jag i princip byggde upp ett system från scratch var att jag fick mest för pengarna. Även om deras sensorer legat efter konkurrenterna så fick jag i min utvärdering fram att motsvarande Nikon-alternativ hade blivit cirka 30% dyrare och Sony skulle blivit mer än dubbelt så dyrt. Fuji tittade jag inte på, eftersom jag gick till fullformat (6D)

Om du fortsätter med Canon tror jag säkert att 760D är ett helt ok val, men om din budget tillåter det så skulle jag nog hellre råda dig att ta en 80D, som är en i alla stycken bra kamera, och med deras nyaste sensor som är klart bättre än föregående sensorer. Kolla också på nyss lanserade 77D som har samma sensor som 80D men som är lite billigare.

Objektiv finns ju så otrologt många bra, men 70-200 är kanon, även om versionen med IS är bättre än den utan, även optiskt.
 
ANNONS