Annons

Surface Pro som dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Deagol

Aktiv medlem
Surface Pro 4 High End

Tjena,

jag använder Surface Pro 4 med I7, 16 gig och 512 SSD.

Jag arbetar till vardags som systemutvecklare och där är den gjuten som utvecklingsmaskin, kör Visual Studio/TFS med alla tänkbara tillbehör. Kör med docka och två skärmar för texten blir lite för liten annars :)

På fritiden så fotograferar jag och filmar med min Canon EOS 5D mkIV och Canon EOS 60D. Jag har tidigare arbetat för PhaseOne och är därför kanske lite överdrivet förtjust i att använda CaptureOne, den är ju dessutom optimerad för att kunna köra på Surface Pro och PhaseOne har själva gjort tester på denna plattform och rekommenderar den till de som vill vara lite portabla med sin raw-hantering.

Pennan använder jag inte så där jättemycket men har aldrig haft några problem med den funktionsmässigt.

Enda problemet som man ska vara medveten om när det gäller Surface Pro 4 är att man har ett problem med konflikt mellan USB3 och WiFi, USB3 och WiFi använder närapå samma frekvenser och vad som händer är att WiFi slås ut. Låter som ett jätteproblem men med tanke på hur jag använder min dator så måste jag säga att jag kan leva med det problemet. Förhoppningsvis kommer detta att vara åtgärdat i Surface Pro 5 om den kommer. En annan lösning är om man kan köra sitt WiFi på 5 GHz i stället för 2.4 GHz, då uppstår inte denna konflikt.

Med vänlig hälsning
Lennart
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall tillägga att jag nu kör Lenovo X1 yoga med i7 6600U (samma i7 som sitter i Surface Pro 4 och Kaby Lake är marginellt bättre) med 16GB/512GB NMVe. Det funkar bra men då ffa lokala justeringar gjorts och man t ex ändrar exp efteråt så släpar upplösningen lite efter då man drar i reglaget. Inget problem men det tyder på att det är tungt. Min fyrkärninga MBP 2013 med 8GB RAM fungerade lite bättre här. Prestandaökningen mellan Haswell och Skylake är väl bara 20% per kärna. Men jag har inga väs problem att köra på i7 6600U egentligen alltså.
 

Deagol

Aktiv medlem
Sp4

Jag började resa i arbetet förra året och ville ha nåt bra kraftfullt arbetsredskap med mig, valde därför en Asus ROG spellaptop. Den har ett grymt klipp i grafiken, DDR4 minnen 32 gig, 512 SSD och 1024 SATA, CPU'n är en I7 6700 HQ.

Tyckte efter ett tag att den var lite tung att släpa på och med dålig batteritid, köpte då SP4 för att utvärdera.

Jämför man tekniskt ligger SP4 klart efter med DDR3 minnen 16 gig, 512 SSD och I7 6600U. Men i förlängningen så är det ändå SP4 som är min resekamrat, Asus'en ligger numera hemma och skräpar ☺
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, de Core i7 som sitter i Surface Pro är inte alls lika kraftfulla som de Core i7 som sitter i spellaptops, eller i MB Pro 15":are (i7 med fyra riktiga kärnor och högre klockfrekvenser). Därmed så kan man inte räkna med samma prestanda och kapacitet.

Däremot så håller jag med om att en Surface Pro, eller liknande enheter ifrån Lenovo och HP, är grymt trevliga resekamrater.
 

Erik Birgerson

Aktiv medlem
Tjena,

jag använder Surface Pro 4 med I7, 16 gig och 512 SSD.

Jag arbetar till vardags som systemutvecklare och där är den gjuten som utvecklingsmaskin, kör Visual Studio/TFS med alla tänkbara tillbehör. Kör med docka och två skärmar för texten blir lite för liten annars :)

På fritiden så fotograferar jag och filmar med min Canon EOS 5D mkIV och Canon EOS 60D. Jag har tidigare arbetat för PhaseOne och är därför kanske lite överdrivet förtjust i att använda CaptureOne, den är ju dessutom optimerad för att kunna köra på Surface Pro och PhaseOne har själva gjort tester på denna plattform och rekommenderar den till de som vill vara lite portabla med sin raw-hantering.

Pennan använder jag inte så där jättemycket men har aldrig haft några problem med den funktionsmässigt.

Enda problemet som man ska vara medveten om när det gäller Surface Pro 4 är att man har ett problem med konflikt mellan USB3 och WiFi, USB3 och WiFi använder närapå samma frekvenser och vad som händer är att WiFi slås ut. Låter som ett jätteproblem men med tanke på hur jag använder min dator så måste jag säga att jag kan leva med det problemet. Förhoppningsvis kommer detta att vara åtgärdat i Surface Pro 5 om den kommer. En annan lösning är om man kan köra sitt WiFi på 5 GHz i stället för 2.4 GHz, då uppstår inte denna konflikt.

Med vänlig hälsning
Lennart
Jag har en Surface Pro 4 där wifi är väldigt långsamt. Kolla på tex svt-play eller Netflix blir bara lagg. Händer aldrig med mobilen eller andra surfplattor. Denna konflikt, kan det ha med den att göra? Är det fler som har problem med segt internet på Surface?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en Surface Pro 4 där wifi är väldigt långsamt. Kolla på tex svt-play eller Netflix blir bara lagg. Händer aldrig med mobilen eller andra surfplattor. Denna konflikt, kan det ha med den att göra? Är det fler som har problem med segt internet på Surface?
Jag hade problem innan jag bytte till en router med 801.11 ac
 

Erik Birgerson

Aktiv medlem
Jag hade problem innan jag bytte till en router med 801.11 ac
Ska kolla det, tack!

Förövrigt är Surface en bra maskin med bra prestanda. Bra skärm med fin färgåtergivning. Matchar min kalibrerade Eizo som jag har kopplad till min stationära dator mycket bra. Perfekt på resande fot.
 

Deagol

Aktiv medlem
Jag hade problem innan jag bytte till en router med 801.11 ac
Jo den är lite känslig med routrarna, jag kör också snabb router och på mina jobba så har de alla senaste routrarna så jag har inte märkt något. Kör även via min Windows mobil och det flyter på bra, Microsoft (Nokia) 950XL.
När det gäller problemet med USB konflikten så är det på routrar som kör gamla hederliga 2.4 mhz, du märker det direkt för den droppar connection hela tiden...
 

Erik Birgerson

Aktiv medlem
Jo den är lite känslig med routrarna, jag kör också snabb router och på mina jobba så har de alla senaste routrarna så jag har inte märkt något. Kör även via min Windows mobil och det flyter på bra, Microsoft (Nokia) 950XL.
När det gäller problemet med USB konflikten så är det på routrar som kör gamla hederliga 2.4 mhz, du märker det direkt för den droppar connection hela tiden...
Min router är gammal och hederlig när jag kikar närmare på den. Där har vi boven :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Min router är gammal och hederlig när jag kikar närmare på den. Där har vi boven :)
Ja, Surface Pro 4 skall stödja ac standarden och 5GHz. Tänk på att 5GHz bandet har kortare räckvidd. Ibland behövs en förstärkare om datorn är en bit bort. Jag har en ac router i källaren men går på förstärkaren på övervåningen. 2,4GHz räcker lite längre.
 

Deagol

Aktiv medlem
Ja, Surface Pro 4 skall stödja ac standarden och 5GHz. Tänk på att 5GHz bandet har kortare räckvidd. Ibland behövs en förstärkare om datorn är en bit bort. Jag har en ac router i källaren men går på förstärkaren på övervåningen. 2,4GHz räcker lite längre.
Normal lägenhet eller normalstor villa bör inte vara några större problem med ac, jag har tjocka tegelväggar i hela lägenheten och har hyfsad täckning genom hela, routern är i det bortre rummet. Kanske skulle testa med en förstärkare och se vad den kan ge mer :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Normal lägenhet eller normalstor villa bör inte vara några större problem med ac, jag har tjocka tegelväggar i hela lägenheten och har hyfsad täckning genom hela, routern är i det bortre rummet. Kanske skulle testa med en förstärkare och se vad den kan ge mer :)
Har du en ac router och en bärbar är det nästan enklare att gå närmre routern och se om det blir snabbare då. Om det blir det då kan man skaffa förstärkare. Om inte lär en förstärkare inte hjälpa - då slipper man köpa på vinst och förlust. Jag behöver en förstärkare ffa för 5GHz bandet då jag bor i hus med långt avstånd till routern. Den klarar helt enkelt inte en våning emellan. Vinden klarar vare sig 2,4 eller 5GHz bandet av. 2,4 ger lite signal på datorn men det är segare och min iPad har ingen täckning på vinden ens på 2,4GHz bandet utan förstärkare.
 

Deagol

Aktiv medlem
Har du en ac router och en bärbar är det nästan enklare att gå närmre routern och se om det blir snabbare då. Om det blir det då kan man skaffa förstärkare. Om inte lär en förstärkare inte hjälpa - då slipper man köpa på vinst och förlust. Jag behöver en förstärkare ffa för 5GHz bandet då jag bor i hus med långt avstånd till routern. Den klarar helt enkelt inte en våning emellan. Vinden klarar vare sig 2,4 eller 5GHz bandet av. 2,4 ger lite signal på datorn men det är segare och min iPad har ingen täckning på vinden ens på 2,4GHz bandet utan förstärkare.
Jo jag tänkte närmast att jag skulle låna hem en förstärkare för att se vad det ger i signalstyrka i respektive rum :) Att köpa en bara för att prova kan ju mycket väl visa sig vara att kasta pengarna i sjön...
 

Olidion

Medlem
Tjena,

Jag har tidigare arbetat för PhaseOne och är därför kanske lite överdrivet förtjust i att använda CaptureOne, den är ju dessutom optimerad för att kunna köra på Surface Pro och PhaseOne har själva gjort tester på denna plattform och rekommenderar den till de som vill vara lite portabla med sin raw-hantering.

Med vänlig hälsning
Lennart
Oj detta hade jag ingen aning om, en väldigt glad nyhet då jag också överdrivet förtjust i CaptureOne. Finns det mer att läsa om dessa tester?
 

Deagol

Aktiv medlem
Oj detta hade jag ingen aning om, en väldigt glad nyhet då jag också överdrivet förtjust i CaptureOne. Finns det mer att läsa om dessa tester?
Nja, jag vet inte, jag har fått det som muntlig information från de jag känner där, handlar om interna tester. Man tar mycket seriöst på mobilitet för bakstyckena man tillverkar och ställer därför lika höga krav på programvaran, alla vill ju inte ha Mac☺
 
ANNONS