Annons

Fågelidentifikation

Tbirder

Aktiv medlem

canoneos500d

Aktiv medlem
Absolut!

Kolla bilden på ungen på denna sida, om du vill ha något att jämföra med: http://lappugglan.se/index.php/mina-favoriter-mainmenu-67/23-lappuggla-strix-nebulosa/47-lappugglan-blev-mitt-skarn

Lappugglan har spridit sig söderut på senare år och de har häckat i Småland. Håll platsen hemlig så att de inte blir störda ifall de skulle häcka i samma område även i år.
Kul! Ser ju nu att den inte är speciellt lik en ung kattuggla. Tack för hjälpen
 

AFJ

Aktiv medlem
Fotade denna lilla fågel i Blackeberg/Stockholm vid Mälaren idag. Den hade en ilsket röd fläck på huvudet (skymtar på bilden).

Kan det vara en gråsiska eller snösiska?
 

Bilagor

larjo

Aktiv medlem
Såg detta fågelpar på en gräsmatta mitt i Mannheim. På håll såg det ut som gråtrutar. Men när jag kom närmare var det nåt helt annat. Men vad? Dålig bild då jag endast hade mobilen till hands.
PSX_20170307_140524.jpg
Tack på förhand.
/Lars
 

larjo

Aktiv medlem
Nilgås, en afrikansk art som är under "etableringsfas" på flera håll i Europa.

/Oscar
Tackar för snabbt svar.
Letade bland gässen i fågelboken men tyckte att benen var för långa för en gås. Nu när jag tittar igen stämmer teckningen men bokens färger är lite färggranna.
Tac än en gång :)
/Lars
 

wiksten

Aktiv medlem
Kan det vara juvenil ringtrast?

/Simon
koltrast.

Med vänlig hälsning peter
Ja, det var det ljusa runt halsen och det vita i nacken som gjorde mig fundersam. Men jag är tacksam för att ni tog er tid. Hittade själv flera bilder på nätet som visade koltrastar med vitt i dräkten. Ringtrast skulle ha varit trevligare men en kolrast med vitt är intressant den också.

Mvh. Calle
 

Hans_J

Aktiv medlem
Jag såg denna (+ 1 till) på Säby Ö på Tjörn i helgen och tycker att de till storlek och sätt är en trastfågel men får inte riktigt ihop det med färgsättningen. En "vanlig" björktrast, en taltrast eller något annat?
 

Bilagor

Gallinago

Aktiv medlem
Jag såg denna (+ 1 till) på Säby Ö på Tjörn i helgen och tycker att de till storlek och sätt är en trastfågel men får inte riktigt ihop det med färgsättningen. En "vanlig" björktrast, en taltrast eller något annat?
Fågeln du fotat är en skärpiplärka. En fin art, enligt mig :D
Piplärkor ger generellt sett ett renare intryck och upplevs slankare än trastar. Överlag är de även något mindre.
Med tanke på den gråa tonen i dräkten och att bilden är tagen nu när varken ängs- eller trädpiplärka kommit än understryker skärpiplärka.

/Simon
 

gavia

Aktiv medlem
Jag såg denna (+ 1 till) på Säby Ö på Tjörn i helgen och tycker att de till storlek och sätt är en trastfågel men får inte riktigt ihop det med färgsättningen. En "vanlig" björktrast, en taltrast eller något annat?
Bilderna är ju inte av strålande kvalle, o precis som Simon säger har inte trädpiplärkorna kommit ännu. men det har ängspipen! i mina ögon utifrån dessa bilder är det en ängspiplärka. skärpip springer heller inte så ofta på gräsbeklädda ytor, utan på steniga stränder eller klappersten nära havet/vatten. ängspip springer precis som namnet antyder oftast på fält. tycker även näbben ser för klen ut för skärpip. det som talar för skärpip är att streckningen på flanken ser grov ut, men kan det vara effekt av sämre bildkvalle och/eller skuggeffekt?

Med vänlig hälsning peter
 

Hans_J

Aktiv medlem
Fågeln du fotat är en skärpiplärka. En fin art, enligt mig :D
Piplärkor ger generellt sett ett renare intryck och upplevs slankare än trastar. Överlag är de även något mindre.
Med tanke på den gråa tonen i dräkten och att bilden är tagen nu när varken ängs- eller trädpiplärka kommit än understryker skärpiplärka.

/Simon
Tack för ett bra och utförligt svar.
Var själv och tittade bland piplärkorna i fågelboken men tyckte inte jag hittade något bra.
Med vänlig hälsning
Hans
 

Hans_J

Aktiv medlem
Bilderna är ju inte av strålande kvalle, o precis som Simon säger har inte trädpiplärkorna kommit ännu. men det har ängspipen! i mina ögon utifrån dessa bilder är det en ängspiplärka. skärpip springer heller inte så ofta på gräsbeklädda ytor, utan på steniga stränder eller klappersten nära havet/vatten. ängspip springer precis som namnet antyder oftast på fält. tycker även näbben ser för klen ut för skärpip. det som talar för skärpip är att streckningen på flanken ser grov ut, men kan det vara effekt av sämre bildkvalle och/eller skuggeffekt?

Med vänlig hälsning peter
Tack för ett bra och utförligt svar.
Bilderna har ju mer att önska då det var långt avstånd, hårt ljus och vatten mellan mej och fåglarna så jag förstår om det är vanskligt. Har ju fler bilder på fågeln men av samma kvalitet om det är något speciellt på fågeln att leta efter.

Lite spännande med olika åsikter :)

Med vänlig hälsning
Hans
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Fågeln du fotat är en skärpiplärka. En fin art, enligt mig :D
Piplärkor ger generellt sett ett renare intryck och upplevs slankare än trastar. Överlag är de även något mindre.
Med tanke på den gråa tonen i dräkten och att bilden är tagen nu när varken ängs- eller trädpiplärka kommit än understryker skärpiplärka.

/Simon
Ängspip övervintrar i mindre antal i södra Sverige i gräsbevuxen kustmiljö. Skärpiplärka på övervintring hittar du ofta på berghällar i vattenlinjen, utskjutande pirarmar och stenhögar etc. Men sträckande fåglar kan sällsynt dyka upp lite varsomhelst.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Snösiska?

I en grupp av gråsiskor såg jag några betydligt ljusare individer. Kan det vara snösiska? Bilden tagen i södra Jämtland ca. 700 meter över havet
 

Bilagor

larjo

Aktiv medlem
Hackspett, men vilken?
Lite osäker på denna spett. Liknar mest stor, men ser ingen röd undergump.
Fotad utanför Mannheim, Tyskland.
Hackspett.jpg
/Lars
 
ANNONS