Annons

Köpråd hemmabygge för LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Aha... det där med de olika formaten har jag lite svårt för.
Borde jag byta låda eller moderkort?
En smaksak så länge man är medveten om begränsningarna. T.e.x. så har mITX bara en kortplats och två minnesplatser. mATX har fler kortplatser och ofta fyra minnesplatser. Kör du på mITX så kan du peta i ett grafikkort men sen inget mer. Grafikkortets storlek måste också kollas upp så det får plats i lådan.

När vi ändå är inne på lådan. Välj den med omsorg, en bra vald låda överlever flera uppgraderingar. Se till att USB/ljudportar sitter där du vill ha dom och inte bakom dörren. Andra trevliga egenskaper är dammfilter och möjlighet till snygga kabeldragningar för bra luftflöden. Exempel på en låda som är genomtänkt är Fractal Design Define R5 (ATX dock).
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jag uppdaterade inköpslistan med annat moderkort, vet inte om detta är bättre?
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/116504

Ps. har jag sagt att jag är väldigt tacksam för all hjälp!
Det ser bra ut. En av få skillnader mellan Z170 och Z270 är stöd för den ännu ej lanserade minnestekniken Optane om du är nyfiken. Men det gör ju inget att vara redo för framtiden. Intels Core processorer säljs ALLTID med kylare om de inte heter xxxxK. Kolla andra butiker, jag tror inte Netonnet öppnar kartongen från intel och slänger kylaren. Är du fortfarande osäker så maila Netonnet ikväll! Annars är det såklart valfritt om du ändå vill ha en annan men jag tycker bara det är onödiga pengar. Lycka till!
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag får nu ta och titta igenom budgeten och se var detta slutar... förhoppninigsvis har jag något nytt inom några dagar.

Det jag har läst på t.ex. dpreview så har många med ännu snabbare utrustningen problem med lightroom och tycker att programmet är väldigt tungt att köra... även med snabbast möjliga prylar.

Jag ska absolut INTE föringa allt det arbete, tips och goda råd som gjorts i tråden, men tanken har ju slagit mig att testa någon annan raw-konveterare som inte är så resurskrävande, och därigenom kanske kunna dra ner på prestandan i datorn?

Hustrun fotograferar en del och har haft önskan att köra på laptop varianten istället, och kom med ett föslag med en 17 tums med i7-4710HQ, 16GB 1600MHz, 128GB SSD + 1TB HDD. Skulle en sådan kunna funka vettigt med LR?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jag får nu ta och titta igenom budgeten och se var detta slutar... förhoppninigsvis har jag något nytt inom några dagar.

Det jag har läst på t.ex. dpreview så har många med ännu snabbare utrustningen problem med lightroom och tycker att programmet är väldigt tungt att köra... även med snabbast möjliga prylar.

Jag ska absolut INTE föringa allt det arbete, tips och goda råd som gjorts i tråden, men tanken har ju slagit mig att testa någon annan raw-konveterare som inte är så resurskrävande, och därigenom kanske kunna dra ner på prestandan i datorn?

Hustrun fotograferar en del och har haft önskan att köra på laptop varianten istället, och kom med ett föslag med en 17 tums med i7-4710HQ, 16GB 1600MHz, 128GB SSD + 1TB HDD. Skulle en sådan kunna funka vettigt med LR?
Utan att veta exakt vilken dator det är så låter det ju spontant som sämre rent prestandamässigt. På din fråga om LR, ja det blir ju såklart åsikter men jag kan vara beredd att hålla med om att jag tycker att LR underpresterar på båda mina datorer. Men snabb eller långsam är relativa mått, det funkar ju. Adobe har inte gjort sig kända för att vara särskilt progressiva med att utnyttja hårdvaran särskilt effektivt men tyvärr har jag inte heller hittat något annat alternativ som jag är nöjd med. Jag upplever dock att PS svarar bättre med bra hårdvara och ska jag vara ärlig spenderar jag mer tid där än i LR.

Finns ju en annan tråd som diskuterar just om eller varför LR är så långsamt ;)
 

stregnil

Aktiv medlem
Du har rätt, jag ska inte låta tråden spår ur åt fel håll...

Datorn hon tittat på var beg. och heter Acer Aspire V Nitro VN7 black edition (tror den levererades med 8gb ram, denna har 16gb). Att den har sämre prestanda är uppenbart, men frågan är hur mycket det kommer skilja för oss glada amatörer.
Vi har tidigare haft en MacBook Air mid 2011 med 4bg minne, och då var det riktigt segt...
 

martinator

Aktiv medlem
Har TS funderat på till vem eller vad han ska redigera bilder?
Budgeten bör nämligen kanske även täcka en skärm som går att kalibrera, lätt att glömma bort.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Du har rätt, jag ska inte låta tråden spår ur åt fel håll...

Datorn hon tittat på var beg. och heter Acer Aspire V Nitro VN7 black edition (tror den levererades med 8gb ram, denna har 16gb). Att den har sämre prestanda är uppenbart, men frågan är hur mycket det kommer skilja för oss glada amatörer.
Vi har tidigare haft en MacBook Air mid 2011 med 4bg minne, och då var det riktigt segt...
Jag tror att den kommer funka men du får ju alltid mindre prestanda för pengarna om du väljer bärbart. Om du är öppen för begagnat så har du ju ett helt annat prisläge för stationära burkar också, om du kollar sweclockers så säljs det mycket fina brukar där. Är inte så intresserad av bärbar som redigeringsdator så jag har tyvärr inte så mycket input där om du inte är beredd att lägga 20k+. Jag kör själv NUC när jag är på resande fot.
 

stregnil

Aktiv medlem
Liten följdfråga gällande just laptop

Är en prisskillnad på ca 3000-3500kr värd denna:

6700hq
16Gb DDR4 SDRAM 2133 MHz
Primärt lager 128 GB SSD - (M.2) PCIe
Sekundärt lager 1 TB HDD - SATA 6Gb/s / 7200 rpm
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 980M - 4 GB GDDR5 SDRAM

Jämfört med denna:

4710HQ
8GB 1600MHz
Primärt lager 128GB SSD Sata6
Sekundärt lager 1TB HDD Sata3, 5200rpm
VIDIA GeForce GTX 860M 2048Mb

Båda maskinerna är i fint beg skick, 5300kr vs 8500kr
 

SanneJ

Aktiv medlem
Liten följdfråga gällande just laptop

Är en prisskillnad på ca 3000-3500kr värd denna:

6700hq
16Gb DDR4 SDRAM 2133 MHz
Primärt lager 128 GB SSD - (M.2) PCIe
Sekundärt lager 1 TB HDD - SATA 6Gb/s / 7200 rpm
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 980M - 4 GB GDDR5 SDRAM

Jämfört med denna:

4710HQ
8GB 1600MHz
Primärt lager 128GB SSD Sata6
Sekundärt lager 1TB HDD Sata3, 5200rpm
VIDIA GeForce GTX 860M 2048Mb

Båda maskinerna är i fint beg skick, 5300kr vs 8500kr
Jag vill inte uttala mig om Laptops för mycket eftersom det handlar mer om helheten där, är kylningen till exempel dålig spelar det ingen roll hur bra prestanda det är på papperet. Jag tror det är bättre att googla lite reviews på exakta modeller och försöka bygga dig en uppfattning utifrån det. När det gäller stationära är det mycket enklare att jämföra rakt av. Kan förresten tipsa om att AMD nu har släppt de första modellerna och priserna verkar landa långt under Intels så det verkar bli goda tider att bygga en prestandamaskin för mindre pengar framöver.

https://www.inet.se/kategori/980/socket-am4
 

Khalad

Aktiv medlem
Tack, då vet jag ungefär åt vilket håll jag ska gå...
Har du någon mer spec på processorn?
Är inte så lätt att avgöra vad som behövs, det beror också på hur stora dina bildfilerna är och hur mkt bilder du har i programmet. Basen för mitt LR är en fast pc med två stora lagringsdiskar och en ssd för programmen mm. Datorn har 32 GB minne och en i7-processor, ändå är LR jättesegt sen jag bytte till en A7RII där dom (komprimerade) bildfilerna är på 42 MB. Jag har också drygt 100 000 bilder i LR . Och jättesegt f
 

larjo

Aktiv medlem
Liten följdfråga gällande just laptop

Är en prisskillnad på ca 3000-3500kr värd denna:

6700hq
16Gb DDR4 SDRAM 2133 MHz
Primärt lager 128 GB SSD - (M.2) PCIe
Sekundärt lager 1 TB HDD - SATA 6Gb/s / 7200 rpm
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 980M - 4 GB GDDR5 SDRAM

Jämfört med denna:

4710HQ
8GB 1600MHz
Primärt lager 128GB SSD Sata6
Sekundärt lager 1TB HDD Sata3, 5200rpm
VIDIA GeForce GTX 860M 2048Mb

Båda maskinerna är i fint beg skick, 5300kr vs 8500kr
Tittar man specmässigt så har den första bättre prestanda. Det står inte vilken processor som det är i dem. Men den första har snabbare minne, SSD och HDD. Grafikkortet ät också bättre. Men jag tycker 128GB är lite lite som operativsystemsdisk. Funkar, men man måste tänka efter vart man lagrar datat.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Tittar man specmässigt så har den första bättre prestanda. Det står inte vilken processor som det är i dem. Men den första har snabbare minne, SSD och HDD. Grafikkortet ät också bättre. Men jag tycker 128GB är lite lite som operativsystemsdisk. Funkar, men man måste tänka efter vart man lagrar datat.
CPU står först i bägge beskrivningarna, i övrigt är det väl ganska klart vilken som har bäst prestanda, tror inte det var det som var frågan riktigt.
 

martinot

Aktiv medlem
En smaksak så länge man är medveten om begränsningarna. T.e.x. så har mITX bara en kortplats och två minnesplatser. mATX har fler kortplatser och ofta fyra minnesplatser. Kör du på mITX så kan du peta i ett grafikkort men sen inget mer. Grafikkortets storlek måste också kollas upp så det får plats i lådan.
Ser personligen ingen poäng till att ha mer än en PCIE-slot, och därmed inte heller några större moderkort än mITX.

För främst Lr och Ps så är det inte säkert att det ens är värt att använda ett diskret grafikkort (så kan mycket väl bli att den sloten är tom och oanvänd).

Ser ingen orsak till att köpa ett onödigt stort klumpigt system för att ha som fotoredigering på skrivbordet.

Skulle tom. kunna vara att det skulle räcka för TS med en väldigt liten kompakt dator att bygga ihop (nästan en liten Intel NUC, om det inte var för hans existerande diskar han vill återanvända).
 

the_chunk

Aktiv medlem
Kidnappar denna tråden då jag har en liknande fråga. Sitter idag med en 6 år gammal dator som när den var ny var lite av en värsting (core i7 2600K, 16GB RAM, den då snabbaste SSD-disken (som sen uppgraderats lite efter hand) osv). Ärligt talat funkar den fortfarande bra. Största anledningen till att byta är att den är så jäkla stor och optymplig där den står under skrivbordet. Den är hela tiden lite i vägen för fötterna. Inför köpet av den så var jag rätt så up to date angående komponenter men det har hänt en del sen dess och jag har inte tid att läsa ikapp, framförallt är det väl disk

Så jag önskar förslag på något som kan ersätta denna på ett bra sätt men som är mindre och smidigare och kan stå på skrivbordet alternativt en vägghylla.

Användningsområde:
- Photoshop
- Lightroom (har inte använt på ett tag så vet inte hur nuvarande dator hanterar det, men målet är att få tid att komma igång med det)
- Utveckling i Visual Studio
- Allmänt kontorsarbete
- INTE Spel

Krav:
- Snabbare än den jag har idag
- Skärm har jag
- Liten, tyst och smidig (Gärna mITX om jag inte förlorar något uppenbart på det)
- Gärna under 10000kr. Kan tänka mig att betala mer om det ger en markant skillnad, men absolut max 15000kr.
- Möjlighet att ha två diskar, en för system och program samt en för lagring. Har en NAS där alla bilder ligger men dessa synkas även till Dropbox så vill gärna ha plats för hela Dropbox-mappen lokalt, den är i dagsläget på lite drygt 500GB, så vill ha minst 1TB för lagring.

Exempel:
Gillar NUC-konceptet så jag kikade på vad som finns där (snart i alla fall). Här har jag tagit i med värsta processorn, SSD för lagring, 32GB minne och håller mig under 15000 inkl Windows licens. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10281240/
Första frågan är om det är bra nog, andra om det är overkill?
Klarar jag mig med i5-versionen istället så sparar jag en tusing, likaså om jag går ner till 16GB vilket bör räcka gott? Byter jag SSD-lagringsdisken till en mekanisk så sparar jag nästan 3000kr. Sist jag byggde var det 3,5" eller 2,5" som gällde för diskar och de anslöts med SATA-kabel. Har inte riktigt fått grepp på allt med m.2, NVMe, PCIe osv och vad som är kompatibelt med vad och vilket som är snabbast så om NUCen jag valt blir en flaskhals mot systemdisken jag valt så säg gärna vad jag ska ha istället (antingen istället för NUCen eller istället för disken)

Vad tror ni?
Har jag missat något?
 

mpknemo

Medlem
Processorn som ligger i NUC är Intels mobila serie, de är i första hand optimerade för att vara strömsnåla än snabba. Den har t.ex bara 2 äkta kärnor. Beroende på hur viktig apparatens footprint är för dig kanske du kan överväga att gå upp i storlek på lådan och välja en i5:a i deras desktop serie. Då får du 4 äkta kärnor och mer kraft.

RAM minne skulle jag absolut börja med 8 eller 16 på en sticka. Blir det outhärdligt segt (osannolikt) kan du enkelt köpa en till sticka och stoppa in i efterhand. Det är få gånger man drar verklig nytta av stor mängd ram, och med en snabb m2 SSD blir ev. cache skrivning/läsning inte så märkbar som med en gammal mekanisk hdd.

1 gb sdd som sekundär lagring är en dyr lyx. kanske en billigare SSD eller i värsta fall en mekanisk skulle funka? Tyvärr kan ju mekaniska hårddiskar väsnas lite så det får man väl också väga in. Lycka till :)

Markus

Kidnappar denna tråden då jag har en liknande fråga. Sitter idag med en 6 år gammal dator som när den var ny var lite av en värsting (core i7 2600K, 16GB RAM, den då snabbaste SSD-disken (som sen uppgraderats lite efter hand) osv). Ärligt talat funkar den fortfarande bra. Största anledningen till att byta är att den är så jäkla stor och optymplig där den står under skrivbordet. Den är hela tiden lite i vägen för fötterna. Inför köpet av den så var jag rätt så up to date angående komponenter men det har hänt en del sen dess och jag har inte tid att läsa ikapp, framförallt är det väl disk

Så jag önskar förslag på något som kan ersätta denna på ett bra sätt men som är mindre och smidigare och kan stå på skrivbordet alternativt en vägghylla.

Användningsområde:
- Photoshop
- Lightroom (har inte använt på ett tag så vet inte hur nuvarande dator hanterar det, men målet är att få tid att komma igång med det)
- Utveckling i Visual Studio
- Allmänt kontorsarbete
- INTE Spel

Krav:
- Snabbare än den jag har idag
- Skärm har jag
- Liten, tyst och smidig (Gärna mITX om jag inte förlorar något uppenbart på det)
- Gärna under 10000kr. Kan tänka mig att betala mer om det ger en markant skillnad, men absolut max 15000kr.
- Möjlighet att ha två diskar, en för system och program samt en för lagring. Har en NAS där alla bilder ligger men dessa synkas även till Dropbox så vill gärna ha plats för hela Dropbox-mappen lokalt, den är i dagsläget på lite drygt 500GB, så vill ha minst 1TB för lagring.

Exempel:
Gillar NUC-konceptet så jag kikade på vad som finns där (snart i alla fall). Här har jag tagit i med värsta processorn, SSD för lagring, 32GB minne och håller mig under 15000 inkl Windows licens. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10281240/
Första frågan är om det är bra nog, andra om det är overkill?
Klarar jag mig med i5-versionen istället så sparar jag en tusing, likaså om jag går ner till 16GB vilket bör räcka gott? Byter jag SSD-lagringsdisken till en mekanisk så sparar jag nästan 3000kr. Sist jag byggde var det 3,5" eller 2,5" som gällde för diskar och de anslöts med SATA-kabel. Har inte riktigt fått grepp på allt med m.2, NVMe, PCIe osv och vad som är kompatibelt med vad och vilket som är snabbast så om NUCen jag valt blir en flaskhals mot systemdisken jag valt så säg gärna vad jag ska ha istället (antingen istället för NUCen eller istället för disken)

Vad tror ni?
Har jag missat något?
 

the_chunk

Aktiv medlem
Tack, jag läste på lite efter att jag skrivit mitt inlägg och insåg bland annat det du skriver om att NUCen kör tvåkärnigt. Så även om det är litet och smidigt med en NUC så har jag nog mer gått över till tanken påa tt bygga en dator från grunden med ett mITX moderkort. Blir mer flexibelt och mer för pengarna, men lådan blir såklart större och det är lite mer jobb för att montera.

Som jag förstår det så hanterar inte Photoshop och Lightroom Hyperthreading så egentligen är en i7 overkill och en i5 gör jobbet lika bra (bortsett från lägre klockfrekvens). Men med tanke på att min nuvarande dator funkat bra i 6 år kanske just för att jag valde det värsta som fanns just då så kanske en extra tusenlapp kan vara vettiga pengar att lägga? Kanske kommer stöd för hyperthreading i framtiden?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Tack, jag läste på lite efter att jag skrivit mitt inlägg och insåg bland annat det du skriver om att NUCen kör tvåkärnigt. Så även om det är litet och smidigt med en NUC så har jag nog mer gått över till tanken påa tt bygga en dator från grunden med ett mITX moderkort. Blir mer flexibelt och mer för pengarna, men lådan blir såklart större och det är lite mer jobb för att montera.

Som jag förstår det så hanterar inte Photoshop och Lightroom Hyperthreading så egentligen är en i7 overkill och en i5 gör jobbet lika bra (bortsett från lägre klockfrekvens). Men med tanke på att min nuvarande dator funkat bra i 6 år kanske just för att jag valde det värsta som fanns just då så kanske en extra tusenlapp kan vara vettiga pengar att lägga? Kanske kommer stöd för hyperthreading i framtiden?
Man kan ju hoppas men Adobe är verkligen inte kända för att vara särskilt progressiva. Jag switchar lite från en NUC (skylake i5) och en rejält överklockad gammal i7 (3770k). Har lite bättre övriga komponenter i NUC:en förvisso men i praktisk användning av Adobes produkter är det ingen skillnad. Kanske händer det grejer på Adobe fronten i form av utnyttjande av fler trådar men jag tror det ligger en bit bort. Hade jag köpt nytt system nu hade jag inte tvekat en sekund på att välja Ryzen 1800X. Kan inte se anledning till en Intel om jag inte är gamer.
 
ANNONS