Annons

Riktigt gamla studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Tänkte testa ett par riktigt gamla studioblixtar från Elinchrom som vi har liggande på jobbet. Jag vet att de fungerar och tror mig veta att de har en output på 200Ws. De har inte ställbar uteffekt utan det är max-effekt som gäller. För mitt test är det väl inte så mycket att diskutera, riggar upp med det som finns tillgängligt (vi har även betydligt nyare elinchrom-blixtar och fattningen är ju densamma) och har gott om utrymme, men jag funderar på hur såna blixtar kan hanteras annars, när utrymmet blir mer begränsat. Extra diffusionsdukar på softboxen? Avskärmare runt blixtröret? ND-filter på kameran?
 

Bluebike

Aktiv medlem
Finns många sätt...

...förutom avståndet:
ND på blixten
Scrims (nät)
Diffduk...mjukare ljus
Fjädra, använda kanten av ljusbilden, flagga bort där ljuset är starkare.
Flagga, maska bort ljus och diffusera genom skärm o.d.
...och många till.
 

PerKr

Aktiv medlem
Tack :)

visade sig att studion här var full med skräp så det blev till att göra testet någon annanstans och jag nöjde mig med att ta med bara en av blixtarna. Givetvis visar det sig att den inte avfyras på slavsensorn. Förklarar ju varför just den haft synksladd inkopplad men det gör den ju i princip värdelös (vem vågar koppla en gammal blixt via synksladd till en ny kamera liksom).
Tänkte att det kunde vara värt att undersöka om det är möjligt att få igång den igen innan den åker i bingen, någon som vet vart man kan vända sig för att få lite teknisk info? Hittar inga kontaktuppgifter på Elinchrom's hemsida
 

PMD

Aktiv medlem
vem vågar koppla en gammal blixt via synksladd till en ny kamera liksom.
Det beror på hur hög synkspänningen är, och den borde gå att mäta.

Annars kan man väl använda en svag blixt monterade på kameran och utlösa studioblixten med hjälp av en sån här.

(Eller använda en Wein Safe-Sync, som transformerar ner högspända synksignaler till under 6V, men en sån är betydligt dyrare än den optiska triggern ovan).
 

PerKr

Aktiv medlem
Det beror på hur hög synkspänningen är, och den borde gå att mäta.

Annars kan man väl använda en svag blixt monterade på kameran och utlösa studioblixten med hjälp av en sån här.

(Eller använda en Wein Safe-Sync, som transformerar ner högspända synksignaler till under 6V, men en sån är betydligt dyrare än den optiska triggern ovan).
Japp, den ska gå att mäta och nu hittade jag att pc-kontakten i min kamera ska palla för 400V och i radiomottagarna 300V (bra att veta ifall man ändå ger sig på att skruva på blixtarna, då kan man passa på att byta till typ 6,3mm phono-kontakt).
Ska kolla så att blixten fungerar med pc-sladden också, i så fall är ju en billig opto-slav -> pc-synk adapter ett alternativ. Annars är det väl demontering som gäller, alternativt skrotning.
 

Tridentphoto

Aktiv medlem
Hej det är Aifo som säljer och servar Elinchrom i Sverigen
tror det är 08-7200645
Anders Edin , kan allt om dessa blixtar

MvH
Bertil
 

PerKr

Aktiv medlem
Testade blixten. Ja, nästan iaf. Med sync-sladd löser den inte ut för min sony a77, däremot gick det bra med min gamla minolta 9000. Med sonyn inkopplad löser blixten ut direkt när den slås på (när den bara varit avslagen en kort stund så att laddningen gortfarande är kvar) och sedan är det dött, som om kretsen bakom pc-kontakten var konstant sluten.
 

PerKr

Aktiv medlem
Med hjälp av en uråldrig ljusmätare och en d-lite rx4 tror jag mig ha konstaterat att blixtarna är på ca 100Ws (ungefär samma mätvärde från 11:an som rx4:an inställd på 4.0).
 
ANNONS