Annons

Objektiv till Nikon D500?

ma.hj

Aktiv medlem
Tc 1.4 iii

Jag har Nikon TC14II och TC17. Med 1,4 syns ingen skillnad och definitivt ingen i praktiken. Vid 1,7 ser man en skillnad när man
"Räknar pixlar" men i praktiken ärvde i princip försumbart
Med min Nikon D500 och Nikor 300/4 kan jag inte se någon som helst kvalitetsförsämring i bilden med TC 1.4 III.
 

afe

Aktiv medlem
Ljusstyrkan är densamma men skärpedjupet ökar med motsvarande ett bländarsteg om man jämför med samma objektiv och utsnitt på en FX-sensor
Och du måste använda ett steg lägre ISO för att få motsvarande brus/signalförhållande (om sensorn är av ungefär samma generation).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ljusstyrkan är densamma men skärpedjupet ökar med motsvarande ett bländarsteg om man jämför med samma objektiv och utsnitt på en FX-sensor
Jo förvisso men menar du att min text är fel? Jag ser inget i min text som skulle tala emot det du säger.
... eller kanske du egentligen skulle refererat #4?

Fast nu har det spårat ur i förhållande till TS önskan...
 

afe

Aktiv medlem
Jo förvisso men menar du att min text är fel? Jag ser inget i min text som skulle tala emot det du säger.
... eller kanske du egentligen skulle refererat #4?

Fast nu har det spårat ur i förhållande till TS önskan...
Exponeringstiden blir densamma, men bildresultatet annorlunda (och det är väl det mest relevanta).
 

lonian

Aktiv medlem
tack! jag kan ha fått fel uppfattning, men detta klipp är intressant..https://youtu.be/f5zN6NVx-hY

mer input någon?
Kollade videon.

Har du ett Zoom objektiv som tex 70-200 så kan du ju lätt kolla vad som händer.
Fota en person på 70mm, och sedan på 200mm men ha samma perspektiv på båda och samma bländare.
Du lär märka att Bokeh blir mycket snyggare på 200mm.

Om du har en micro forth sensor eller crop sensor och får det att likna 200mm bränvidd så är det i verkligheten på en crop kamera 133mm. Därför kommer inte bokehn bli densamma som den verkliga 200mm bränvidden.

Om jag förstår det hela rätt alltså.
 
ANNONS